• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین درک و تجربه زنان متأهل از روابط فرازناشویی: یک مطالعه کیفی
تعداد صفحات 13
نویسنده فرشته بهمنش - ملیحه رضایی میرقائد
مشخصات نشریه  سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1399
محدوده صفحات 27-15
کلید واژه ازدواج  قرآن  تجربه زنان  زنان متأهل  آیات قرآن  روابط فرازناشویی  سلامت خانواده  سلامت  مطالعه کیفی  روایات اهل بیت (ع)  سلامت فردی  ادراک زنان  
چکیده زمینه و هدف: رابطه فرازناشویی، تهدیدی برای سلامت فردی و خانوادگی به شمار می رود. اما به دلیل تابو بودن، از طرف کارشناسان و پژوهشگران، به این مسئله، به عنوان زنگ خطر سلامت فرد، خانواده و جامعه، توجه جدی نشده است. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی، به تبیین درک و تجربه زنان متاهل درگیر در روابط فرازناشویی پرداخته و در نهایت برخی آیات و روایات مرتبط با یافته های مطالعه، آورده شده است.
روش پژوهش: این مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوی قراردادی انجام شده است. نمونه گیری هدفمند با حداکثر تنوع بر 15 خانم متاهل با تجربه رابطه فرازناشویی و با مصاحبه های نیمه ساختاریافته انجام شد. همزمان با جمع آوری داده ها، تحلیل داده ها با مدیریت نرم افزار MAXQDA نسخه 10 ادامه یافت. با پیشرفت مصاحبه ها، الگوها و معانی اصلی درون مصاحبه ها مشخص شد و زیرطبقات و طبقات شکل گرفتند. سپس یافته های مطالعه، با توجه به آیات و روایات مرتبط تحلیل و بررسی شدند.
یافته ها: یافته های این مطالعه نشان داد اکثر خانم های درگیر در روابط فرازناشویی، دچار مشکل تعارض زناشویی با همسر بودند و برای اشباع پوچی های روانی خود، به این مدل رابطه ورود پیدا کردند. مرگ ارزش ها و دوگانگی های احساسی و تاثیر مخرب این روابط، روی سلامت فردی و خانوادگی، در بیانات بیشتر آن ها نمود پیدا کرد. در نهایت، برای زیرطبقات بداخلاقی همسر، خلاهای عاطفی، ناسازگاری های جنسی، احساس شرم و گناه و همچنین مقولات دوستی های پنهانی و زنا نیز آیات و روایات مرتبط آورده شد.
نتیجه گیری: روابط فرازناشویی تهدیدی برای سلامت فرد، خانواده و در نتیجه جامعه می باشد. ازاین رو لزوم مشاوره مهارتهای زندگی و تحکیم روابط زناشویی، بیش از پیش مشخص می شود. همچنین آگاهی دادن به زوجین درباره فرامین الهی و آموزه های اسلامی، قطعا در تغییر نگرش به روابط فرازناشویی موثر خواهد بود.

کد مقاله 40199
تعداد بازدید 171

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397