عنوان | سطوح ادراک خود در کودکان: آیا وضعیت شغلی و تحصیلات مادر، نگرش نسبت به خود را در پسرانشان تعیین میکند؟ |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 9 شماره 8 پیاپی 53 |
تاریخ انتشار | آبان - 1399 |
محدوده صفحات | 88-79 |
کلید واژه | وضعیت شغلی اشتغال مادران فرزند پسر تحصیلات مادر ادراک خود میزان تحصیلات وضعیت اشتغال سطح تحصیلات مادر دانشآموزان پسر شهریار (شهرستان) درک از خود شغل مادر کودکان پسر سطوح ادراک ادراک خودعینی تحول ادراک |
چکیده |
تحقیق حاضر با هدف سنجش سطوح ادراک خود عینی در کودکان پسر و نیز بررسی رابطه میان سطوح ادراک با وضعیت شغلی و میزان تحصیلات مادر انجام گرفت. بدین منظور، دانش آموزان پسر شهرستان شهریار در سه رده سنی 7 و 8 سال، 9 و 10 سال و 11 و 12 سال از طبقه اقتصادی بالا بصورت تصادفی خوشه ای انتخاب گردیده و مورد سنجش و مصاحبه با مصاحبه نیمه ساختاریافته دیمون و هارت قرار گرفتند. پس از جمع آوری پاسخ ها، داده ها با استفاده از مشخصه های آمار توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل شده نشان دادند که میان سطوح مختلف ادراک خودعینی با سن کودکان رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد به این معنا که با افزایش سن، سطح ادراک از خود در کودکان نیز بالاتر می رود (296/0 = r ، 0001/0 = p). همچنین نتایج پژوهش نشان دادند که سطوح تحولی ادراک خود عینی با سطح تحصیلات مادر در هیچ رده سنی رابطه معنادار ندارد. و نیز میان سطوح ادراک خود عینی و وضعیت شغلی مادران رابطه معناداری در هیچ کدام از رده های سنی کودکان یافت نشد. از این پژوهش می توان نتیجه گرفت که نه وضعیت شغلی و نه میزان تحصیلات مادر، نگرش نسبت به خود را در پسرانشان تعیین نمی کند. |
کد مقاله | 40129 |
تعداد بازدید | 144 |
|