• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی واقعیت درمانی و درمان پذیرش و تعهد بر اضطراب اجتماعی و نگرش به زندگی در زنان سرپرست خانوار
تعداد صفحات 14
نویسنده مریم اسدی خلیلی - علیا عمادیان - محمدکاظم فخری
مشخصات نشریه  روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 4
تاریخ انتشار مهر و آبان - 1399
محدوده صفحات 23-10
کلید واژه زنان سرپرست خانوار  واقعیت درمانی  اضطراب اجتماعی  درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)  نگرش به زندگی  ساری (شهرستان)  اثربخشی واقعیت درمانی  
چکیده مقدمه: سرپرست خانوار در معرض آسیب­ های روانشناختی و اجتماعی متعدد قرار دارند و بر همین اساس باید به دنبال شناسایی و کاربرد مداخلات روانشناسی موثر در جهت کاهش این آسیب­ ها بود. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی واقعیت درمانی و درمان پذیرش و تعهد بر اضطراب اجتماعی و نگرش به زندگی در زنان سرپرست خانوار با نشانه­ های اضطراب اجتماعی انجام شد.
روش­ کار: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش ­آزمون، پس ­آزمون، پیگیری و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان سرپرست خانوار مراجعه کننده به کلینیک مددکاری اجتماعی باران و نوید شهرستان ساری در سال 1398 بود که از این بین، 45 نفر به روش نمونه­ گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در گروه­ های آزمایش (واقعیت درمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد) و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده شامل شاخص نگرش به زندگی زندگی باتیستا و الموند (1973) و مقیاس اضطراب اجتماعی جرابک (1996) بود. آنالیز داده­ ها با روش تحلیل واریانس آمیخته همراه با اندازه­ گیری مکرر و با استفاده از نسخه 19 نرم افزار SPSS انجام شد.
یافته­ ها: نتایج آنالیز داده­ ها نشان داد که واقعیت درمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود نگرش به زندگی و اضطراب اجتماعی در زنان سرپرست خانوار با نشانه­ های اضطراب اجتماعی مؤثر است ( 05/0 p ).
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، در مورد زنان سرپرست خانوار، متخصصان حوزه سلامت می­ توانند مداخلات واقعیت درمانی و درمان پذیرش و تعهد را به منظور بهبود اضطراب اجتماعی و نگرش به زندگی در آنها مورد استفاده قرار دهند.

کد مقاله 40122
تعداد بازدید 144

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397