• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه‌ رضایت زناشویی، صمیمیت و عملکرد جنسی در پرستاران زن با شیفت‌های کاری ثابت و متغیر
تعداد صفحات 10
نویسنده نوری کعب عمیر - آرزو پیرزاده
مشخصات نشریه  ارگونومي - انجمن ارگونومي و مهندسي عوامل انساني ايران شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1399
محدوده صفحات 68-59
کلید واژه رضایت زناشویی  عملکرد جنسی زنان  عملکرد جنسی  پرستاران زن  صمیمیت  زنان متأهل شاغل  آبادان (شهرستان)  شیفت کاری ثابت  شیفت کاری متغیر  شیفت کار  پرستاران متأهل  
چکیده زمینه و هدف: یکی از چالش­ های مهم بخش بهداشت و سلامت، بالاخص در رابطه با پرستاران، شیفت­ های کاری است که می­ تواند پیامدهای منفی بسیاری برای این قشر داشته باشد. از این رو، هدف پژوهش حاضر مقایسه رضایت زناشویی، صمیمیت و عملکرد جنسی پرستاران زن متأهل شاغل در بیمارستان‌های دولتی شهرستان آبادان بود.
روش ­کار: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع طرح مقایسه‌ای است. جامعه‌ آماری پژوهش شامل تمامی پرستاران زن متأهل بیمارستان‌های دولتی شهرستان آبادان بود که قریب به 400 نفر بودند. از این بین 140 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند که 57 فرد دارای شیفت کاری ثابت و 83 نفر نیز دارای شیفت کاری متغیر بودند. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامه‌ رضایت زناشویی هادسون، پرسشنامه صمیمیت واکر و تامپسون، و پرسشنامه عملکرد جنسی روزن و همکاران بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) و با کمک نرم‌افزار SPSS ویراست 24 انجام گرفت.
یافته ­ها: نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که بین رضایت زناشویی (589/0 p < ،29/0 F = )، صمیمیت ( 724/0 p < ،13/0 F =) و عملکرد جنسی ( 795/0 p < ،07/0 F =) پرستاران زن شیف کاری ثابت و متغیر تفاوت معنی‌داری وجود ندارد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، به نظر می­رسد سازوکارهایی وجود دارد که اثر شیفت کاری را بر پیامدهای مختلف تعدیل می­ کند. بنابراین، لازم است که شرایط را برای تقویت این سازوکارها فراهم آورد.

کد مقاله 40025
تعداد بازدید 157

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397