عنوان | نقش واسطهای خودکارآمدی در رابطه شیوههای فرزندپروری با شادکامی دانشآموزان |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 9 شماره 7 پیاپی 52 |
تاریخ انتشار | مهر - 1399 |
محدوده صفحات | 118-109 |
کلید واژه | دختران نوجوان فرزندپروری دانشآموزان دختر شادکامی فرزندپروری مقتدرانه فرزندپروری مستبدانه فرزندپروری سهل گیرانه خودکارآمدی اردکان (شهرستان) سبک فرزندپروری دانشآموزان نوجوان شادی دختران شادکامی دانشآموزان |
چکیده |
شادکامی ناشی از قضاوت و داوری انسان درباره چگونگی گذراندن زندگی است. خودکارآمدی را باور و قضاوت فرد از توانایی خود برای انجام تکلیف خاص میدانند و سبکهای فرزندپروری روشهایی است که پدر و مادر برای تربیت فرزندان خود به کار میگیرند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تعیین نقش واسطهای خودکارآمدی در رابطه شیوههای فرزندپروری با شادکامی دانشآموزان دختر انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دختران متقاضی کنکور سراسری شهرستان اردکان در سال تحصیلی 97- 1396 که 515 نفر گزارش شده، بودند. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه به تعداد 260 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای از جامعه آماری انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای سبکهای فرزندپروری رابینسون (2001)، خودکارآمدی عمومی شرر (1982) و شادکامی آکسفورد (1976) بود. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که مدل این پژوهش از برازش مناسبی برخوردار اسـت. بـا توجـه بـه یافتهها، سبک فرزندپروری مقتدرانه اثر مستقیم مثبت بر خودکارآمدی و شادکامی داشت. سبک فرزندپروری سهلگیرانه اثر مستقیم منفی بر خودکارآمدی و سبک فرزندپروری مستبدانه اثر مستقیم منفی بر شادکامی داشت. همچنین خودکارآمدی نقش واسطهگری خود را بین سبک فرزندپروری و شادکامی بهخوبی نشان داده است؛ بنابراین سبک فرزندپروری با تاثیر بر خودکارآمدی میتواند شادکامی نوجوانان را تغیر دهد. |
کد مقاله | 40021 |
تعداد بازدید | 123 |
|