عنوان
|
اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی شوخی در تغییر عواطف مثبت و منفی برانگیخته شده به هنگام تعارض در زوجین دارای سبک دلبستگی ایمن ناایمن اضطرابی |
تعداد صفحات
|
12 |
نویسنده
|
مهسا محصص - فرشته موتابی - محمدعلی مظاهری تهرانی |
مشخصات نشریه
|
رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 9 شماره 7 پیاپی 52 |
تاریخ انتشار
|
مهر - 1399 |
محدوده صفحات
|
108-97 |
کلید واژه
|
روابط زوجین دلبستگی زوجین مهارت ارتباطی تهران سبک دلبستگی ایمن سبکهای دلبستگی سبک دلبستگی اضطرابی آموزش مهارتهای ارتباطی عواطف مثبت زوجین دارای تعارض زناشویی سبک دلبستگی ناایمن عواطف منفی هیجانات منفی هیجان مثبت زوجهای تهرانی مهارتهای ارتباط زوجین شوخی شوخی مثبت شوخی منفی
|
چکیده
|
استفاده از شوخی در روابط زوجی از جمله روشهای سازندهای است که به تنظیم هیجان در همسران کمک میکند. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی شوخی (استفاده از شوخی مثبت) در تغییر هیجانات مثبت و منفی برانگیختهشده به هنگام تعارض در زوجین دارای سبک دلبستگی ایمن ناایمن اضطرابی بود. پژوهش حاضر از نوع طرح اندازهگیری مکرر دوگروهی با دو گروه آزمایش و کنترل است که در آن هر گروه چهار بار مورد ارزیابی قرار گرفتند. جامعه آماری در این پژوهش، دربرگیرنده کلیه زوجین ساکن شهر تهران در سال 1398 است. حجم نمونه شامل 20 زوج (10 زوج با الگوی دلبستگی ایمن ناایمن اضطرابی برای گروه آزمایشی و 10 زوج با همین الگو برای گروه کنترل) بود که بر اساس ملاکهای ورود و خروج بهصورت هدفمند برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند و سپس بهطور تصادفی در گروههای کنترل و آزمایش گمارده شدند و از طریق پرسشنامه سبک دلبستگی بزرگسال (AAQ) و مقیاس عواطف مثبت و منفی (PANAS) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر بین گروهی 2*4 نشان داد که آموزش شوخی مثبت موجب کاهش هیجانات منفی (51/0 = Ƞ ، 05/0 p < ،97/38 F =) برانگیختهشده به هنگام تعارض در زوجین ایمن-ناایمن اضطرابی و همچنین افزایش هیجانات مثبت (56/0 = Ƞ ، 05/0 p < ،95/47 F = ) آنان نسبت به گروه کنترل می شود. بر اساس نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد می شود که مشاوران و درمانگران مهارتهای شوخی مثبت و اجتناب از سبکهای شوخی منفی را به مراجعین خود آموزش دهند تا در زمینهی کاهش هیجانات منفی و افزایش هیجانات مثبت به هنگام بروز تعارض و بهبود روابط زوجیشان از آنها بهره گیرند.
|