عنوان | ارائه مدل پیشایندهای شادکامی؛ بر اساس ویژگیهای شخصیتی، خانوادگی و تحصیلی |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 9 شماره 7 پیاپی 52 |
تاریخ انتشار | مهر - 1399 |
محدوده صفحات | 66-55 |
کلید واژه | شادکامی جهتگیری ارتباطی گفت و شنود برونگرایی ویژگیهای خانوادگی دانشآموزان دختر دبیرستانی شیراز دانشآموزان دبیرستانی پنج عامل شخصیت دانشآموزان پسر دبیرستانی جهتگیری ارتباطی همنوایی روان رنجورخویی ویژگیهای تحصیلی جهتگیریهای ارتباطی خانواده شادکامی دانشآموزان |
چکیده |
در پژوهش حاضر، ارائه مدل پیشایندهای شادکامی بر اساس ویژگی های شخصیتی، خانوادگی و تحصیلی دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفت. شرکتکنندگان پژوهش 224 نفر از دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهر شیراز بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده پژوهش، شامل مقیاس شادکامی آکسفورد (1991)، مقیاس تجدید نظر شده جهت گیری ارتباطی خانواده فیتز پاتریک و ریچی (1994)، پرسشنامه تعامل معلم دانش آموز ویلز و همکاران (1993) و مقیاس پنج عامل بزرگ شخصیت کاستا و مک کری (1992) بودند. به منظور بررسی مدل پژوهش رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم افزار 25-SPSS استفاده شد. یافتههای به دست آمده نشان داد، جهت گیری گفت و شنود (01/0 ≥ P)، روان رنجورخویی (01/0 ≥ P) و برون گرایی (05/0 ≥ P) پیشبینیکنندهی معنادار شادکامی هستند ولی سایر ابعاد نتوانستند شادکامی را به صورت معنادار پیشبینی کنند. با توجه به نقش مؤلفه شادکامی در سلامت دانش آموزان می توان بر لزوم آموزش مبتنی بر شادکامی برای بهبود سلامت روانی و اجتماعی دانش آموزان تأکید کرد. |
کد مقاله | 40018 |
تعداد بازدید | 126 |
|