عنوان | جاافتادگی نهادی و اثربخشی آن بر کسب و کارهای خانگی |
تعداد صفحات | 35 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | جامعهشناسی نهادهای اجتماعی - دانشگاه مازندران - علمی پژوهشی پیاپی 15 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1399 |
محدوده صفحات | 123-89 |
کلید واژه | ایران تهران اثربخشی نهادهای اجتماعی کسب و کار خانگی جاافتادگی نهادی جاافتادگی سیاسی |
چکیده |
امروزه شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه موجب توجه بیشتر به کسب و کارهای خانگی به عنوان فرصت دسترسی به اشتغال، معیشت پایدار و رشد اقتصادی شده است. با توجه به این امر در ایران اقداماتی در قالب سیاستگذاری، قوانین و حمایت ها برای گسترش کسب و کارهای خانگی صورت گرفته، که آنها هم با چالش هایی مواجه و اثربخشی شان کاهش یافته است. هدف پژوهش حاضر بررسی قوانین و اقدامات مربوط به کسب و کارهای خانگی در کشورهای مختلف و ایران و اثربخشی آنها در ایران است. برای این منظور از روش تطبیقی، تحلیل قوانین موجود، مصاحبه نیمه ساختاریافته با مطلعین کلیدی استفاده شد و در ادامه پیمایشی با 125 نفر از صاحبان کسب و کارهای خانگی در تهران انجام شد که در آن میزان موفقیت، بهره مندی از اقدامات و حمایت ها در کسب و کارهای خانگی مورد سنجش قرار گرفت. بر اساس یافته ها، در ایران در مراحل سه گانه حیات کسب و کار اقداماتی انجام شده اما این مداخلات عموماً در مرحله شکل گیری بوده و در مراحل تثبیت و رشد اقدام کمتری انجام شده است. در جاافتادگی نهادی کسب و کارهای خانگی و فرایند قانونی، اداری و اجرایی این اقدامات مشکلاتی وجود دارد که مانع دسترسی کسب و کارها از حمایت ها می شود اما هنگامی که کسب و کارها به این اقدامات دسترسی داشته اند، موفق تر بوده اند. دسترسی به اطلاعات، گرفتن مجوز، وام و بازار در اقدامات انجام شده بیشترین تاثیر را در موفقیت کسب و کارهای خانگی داشته است. |
کد مقاله | 39992 |
تعداد بازدید | 213 |
|