• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان زمینه‌های بازگشت زنان ازدواج کرده به مدرسه: آموزه‌هایی کاربردی برای مدیریت مدارس
تعداد صفحات 22
نویسنده فاطمه رستمی - عذرا جاراللهی - محمد زاهدی اصل - محمدتقی کرمی قهی
مشخصات نشریه  مدیریت مدرسه - دانشگاه کردستان شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1399
محدوده صفحات 322-301
کلید واژه هویت  مدرسه  نابرابری اجتماعی  آگاهی  زمینه فرهنگی  عوامل اجتماعی  بازاندیشی  تهران  عوامل فرهنگی  منزلت اجتماعی  زمینه اجتماعی  زنان شهر تهران  تاب‌آوری  آگاهی زنان  زنان ازدواج کرده  تاب‌آوری زنان  منزلت اجتماعی زنان  بازگشت به تحصیل  بازگشت زنان به تحصیل  کسب آگاهی  بازگشت به مدرسه  
چکیده این پژوهش با هدف شناخت عوامل و زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر بازگشت دختران ازدواج کرده شهر تهران به تحصیل با روش آمیخته متوالی اکتشافی (کیفی با روش تحلیل تماتیک و کمی با روش علی مقایسه‌ای پسارویدادی با گروه ملاکی) انجام شده است. در بخش کیفی با 36 نفر از زنان بازگشته به تحصیل، با روش نمونه گیری هدفمند با معیار اشباع نظری و مصاحبه نیمه ساختارمند داده‌ها جمع آوری و با رویکرد ولکات تحلیل شده است.در بخش کمی، جامعه آماریِ مبنا، تمام زنان ازدواج کرده بازگشته به تحصیل در شهر تهران بودند که 426 نفر از آنان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برابر با همین تعداد (426 نفر)، با استفاده از همتاسازی گروهی از بین زنان ترک تحصیل کرده بدون بازگشت انتخاب شدند. برای تحلیل کمی، از آزمون‌های رگرسیون لوجستیک دوگانه عادی و شرطی استفاده شده است. با انجام تحلیل کیفی درونمایه اصلی استراتژی جستجوی خودهای ممکن برای تعادل بخشی به ساحت های مختلف مسیر زندگی استخراج ارائه شده است. نتایج آزمون رگرسیون لوجستیک دومتغیره نشان داد بین دو گروه از زنان مورد مطالعه در متغیرهای برابری جنسیتی، نیاز مالی خانواده، کسب منزلت اجتماعی، تمایل به آگاهی بیشتر، تجارب سخت مسیر زندگی، میزان تاب‌آوری و میزان فمینیسم‌گرایی تفاوت معنی‌دار وجود دارد و این متغیرها قابلیت پیش‌بینی احتمال بازگشت به تحصیل در بین زنان ازدواج کرده را دارند. متغیرهای کسب آگاهی، تاب‌آوری و کسب منزلت اجتماعی مهمترین پیش‌بینی کننده های احتمال بازگشت زنان ازدواج کرده به مدرسه بودند.

کد مقاله 39949
تعداد بازدید 174

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397