• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه ویژگی‌های اجتماعی والدین خویشاوند و غیر خویشاوند با بیش از یک فرزند استثنایی
تعداد صفحات 8
نویسنده رمضانعلی گلچوبی فیروزجاه - غلامعلی افروز - کامبیز کامکاری
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني
تاریخ انتشار 1399
کلید واژه عوامل اجتماعی  شرایط اجتماعی  ویژگی‌های اجتماعی  والدین کودکان استثنایی  مازندران  والدین با بیش از یک فرزند استثنایی  والدین خویشاوند  والدین غیر خویشاوند  فرزند استثنایی  معلولیت در خانواده  
چکیده زمینه و هدف: شرایط اجتماعی یکی از عوامل بروز و تکرار معلولیت در خانواده است. این پژوهش با هدف بررسی ویژگی‌های اجتماعی والدین خویشاوند و غیرخویشاوند با بیش از یک‌فرزند استثنایی به‌منظور تدوین برنامهٔ مداخلات پیشگیرانه و آموزشی و حمایتی انجام شد.
روش‌بررسی: پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی تحلیلی و از نظر روش پس‌رویدادی بود. جامعهٔ آماری شامل والدین دارای بیش از یک‌فرزند استثنایی خویشاوند و غیرخویشاوند استان مازندران در سال ۱۳۹۶ بود. نمونهٔ مطالعه‌شده شامل ۱۵۰ خانوادهٔ دارای بیش از یک‌فرزند استثنایی (۷۵ خویشاوند و ۷۵ غیرخویشاوند)، با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامهٔ بررسی ویژگی زیستی، شناختی، روانی و اجتماعی والدین (افروز، ۱۳۸۳) بود که با مصاحبه با والدین تکمیل گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخهٔ ۲۰ تحلیل و از آزمون مجذور کای در سطح معناداری (۰٫۰۵ = α) استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که در توزیع متغیرهای اجتماعی تحصیلات مادر، تحصیلات پدر، شغل مادر، محل سکونت و وضعیت سکونت و سابقهٔ مصرف مواد توسط پدر در والدین خویشاوند و غیر‌خویشاوند اختلاف معناداری وجود نداشت؛ اما در متغیر شغل پدر (۰٫۰۲۰ = p) در والدین خویشاوند و غیرخویشاوند اختلاف معنادار بود.
نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش بیانگر تأثیر عوامل و ویژگی اجتماعی در بروز و تکرار معلولیت در خانواده بوده که توجه به آن در مشاورهٔ خانواده و ژنتیک ضروری است.

کد مقاله 39883
تعداد بازدید 140

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397