• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل بر کاهش علائم پیش از قاعدگی و ناگویی هیجانی در دختران 20 تا 25 ساله
تعداد صفحات 8
نویسنده مرتضی مدرس غروی - مریم جان فداه - افسانه سیدحسینی
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني
تاریخ انتشار 1399
کلید واژه سندرم پیش از قاعدگی  دانشجویان دختر  قاعدگی  نشانگان پیش از قاعدگی  قاعدگی دختران  ناگویی هیجانی  تحلیل ارتباط متقابل  دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد  دانشگاه فردوسی مشهد  دانشجویان دارای سندرم پیش از قاعدگی  
چکیده زمینه و هدف: سندرم پیش‌ازقاعدگی، شامل تغییرات فیزیکی و شناختی و خلقی است و از اختلالات بسیار شایعی است که باعث اختلال در عملکرد زنان می‌شود. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی درمان تحلیل رفتار متقابل بر کاهش علائم پیش‌ازقاعدگی و بهبود ناگویی هیجانی بود.
روش‌بررسی: این پژوهش یک طرح شبه‌آزمایشی با پیش‌آزمون‌پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ پژوهش حاضر، شامل تمام دانشجویان دختر ۲۰ تا ۲۵سالۀ دانشگاه فردوسی مشهد مبتلا به سندرم پیش‌ازقاعدگی بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس با توجه به معیار ورود و خروج انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش، شامل پرسش‌نامۀ ناگویی هیجانی تورنتو (بگبی، ۱۹۹۴) و پرسش‌نامۀ PSST (استینر و همکاران، ۲۰۰۳) به‌منظور تشخیص سندرم پیش‌ازقاعدگی بود. برای بررسی داده‌ها، از نرم‌افزار SPSS و برای مقایسۀ اثربخشی دو گروه، از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکووا) در سطح معناداری ۰٫۰۵ استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که بین دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (۰٫۰۰۱ < p). میانگین ناگویی هیجانی در پیش‌آزمون ۱۲٫۰۴ ± ۵۷٫۸۸ که در پس‌آزمون به ۳٫۳۸ ± ۴۶٫۹۴ کاهش یافت. همچنین سندرم پیش‌ازقاعدگی در پیش‌آزمون ۱٫۸۲ ± ۷۴٫۹۲ که در پس‌آزمون به ۱٫۰۲ ± ۶۹٫۲۳ کاهش یافت.
نتیجه‌گیری: بر طبق نتایج این مطالعه، درمان تحلیل رفتار متقابل، در درمان سندرم پیش‌ازقاعدگی دختران ۲۰ تا ۲۵ساله و ناگویی هیجانی در آنان مؤثر است.

کد مقاله 39882
تعداد بازدید 127

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397