• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی درمان تنظیم هیجان بر افسردگی و صمیمیت زناشویی زنان مبتلا به نشانگان پیش از قاعدگی
تعداد صفحات 10
نویسنده داود رستگار - علی فرنام - محمود شیرازی
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني
تاریخ انتشار 1399
کلید واژه سندرم پیش از قاعدگی  افسردگی  افسردگی زنان  قاعدگی  قاعدگی زنان  تنظیم هیجانی  صمیمیت زناشویی  مشهد  نشانگان پیش از قاعدگی  زنان مشهد  
چکیده زمینه و هدف: از مشکلات اصلی زنان مبتلا به نشانگان پیش‌ازقاعدگی می‌توان به مشکلاتی در زمینهٔ افسردگی و صمیمیت زناشویی اشاره کرد؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان تنظیم هیجان بر افسردگی و صمیمیت زناشویی زنان مبتلا به نشانگان پیش‌ازقاعدگی انجام شد.
روش‌بررسی: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی به‌صورت طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه‌ گواه بود. جامعۀ آماری تمامی زنان مبتلابه نشانگان پیش‌ازقاعدگی مراجعه‌کننده به کلینیک زنان و زایمان بیمارستان رضوی شهر مشهد در شش ماه دوم سال ۱۳۹۷ بودند؛ از میان آنان ۳۰ نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش در هشت‌جلسۀ ۶۰ دقیقه‌ای درمان تنظیم هیجان، آموزش دیدند، اما گروه گواه هیچ آموزشی دریافت ننمود. گروه‌ها پرسشنامه‌های افسردگی بک (۱۹۹۶) و صمیمیت زناشویی واکر و تامسون (۱۹۸۳) را به‌عنوان پیش‌آزمون و پس‌آزمون تکمیل کردند. داده‌ها به کمک نرم‌افزار SPSS نسخهٔ ۲۴ و با روش تحلیل کوواریانس تک‌متغیری تحلیل شدند. سطح معناداری ۰٫۰۵ در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین گروه‌های آزمایش و گواه در افسردگی و صمیمیت زناشویی تفاوت معناداری وجود داشت؛ به‌عبارت‌دیگر درمان تنظیم هیجان باعث کاهش افسردگی و افزایش صمیمیت زناشویی زنان مبتلا به نشانگان پیش ‌از قاعدگی شد (۰٫۰۰۱ > p).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج درمان تنظیم هیجان می‌تواند به کاهش افسردگی و افزایش صمیمیت زناشویی زنان مبتلا به نشانگان پیش‌ازقاعدگی کمک کند؛ بنابراین مشاوران و درمانگران می‌توانند از درمان تنظیم هیجان به‌عنوان روش مداخله‌ای نوین در کاهش علائم اختلال‌های هیجانی زنان دچار قاعدگی بهره برند.

کد مقاله 39881
تعداد بازدید 132

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397