• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مدل ساختاری شدت علائم منفی اختلال اسکیزوفرنی بر اساس روابط موضوعی و واقعیت سنجی و کارکرد خانواده
تعداد صفحات 9
نویسنده الهام فرجی - نادر منیرپور - ناصر گودرزی - ارسیا تقوا
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني
تاریخ انتشار 1399
کلید واژه تهران  اسکیزوفرنی  کارکرد خانواده  روابط موضوعی  واقعیت سنجی  
چکیده زمینه و هدف: پژوهشگران بر شناسایی عوامل زمینه‌ساز اسکیزوفرنیا تأکید کرده‌اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه‌ای واقعیت‌سنجی در رابطهٔ بین روابط موضوعی و کارکرد خانواده با علائم منفی اسکیزوفرنی انجام شد.
روش‌بررسی: مطالعهٔ حاضر به‌روش همبستگی و از نوع مدل‌سازی معادلات ساختاری بود. جامعهٔ آماری را تمامی بیماران اسکیزوفرنی و خانواده‌های آنان تشکیل دادند که به بیمارستان ۵۰۵ ارتش واقع در شهر تهران در سال ۱۳۹۷ مراجعه کردند. از بین آن‌ها تعداد ۲۵۰ نفر با استفاده از نمونه‌گیری هدف‌مند انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان به پرسشنامه‌های کارکرد خانواده (اپشتاین و بالدوین و بیشاپ، ۱۹۸۳)، روابط موضوعی (بل، ۱۹۹۵)، واقعیت‌سنجی (بل، ۱۹۹۵) و مقیاس اسکیزوفرنی (کی و فیزبین و اوپلر، ۱۹۸۶) پاسخ دادند. تحلیل داده‌ها با روش همبستگی پیرسون و مدل‌یابی معادلات ساختاری با نرم‌افزارهای آماری SPSS نسخهٔ ۲۲ و لیزرل نسخهٔ ۸٫۸۵ صورت گرفت. سطح معناداری ۰٫۰۵ برای تحلیل‌های آماری در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که ضریب مسیر مستقیم بین روابط موضوعی با شدت علائم منفی (۰٫۰۰۱ > p ، ۰٫۲۲ = β ) مثبت و معنادار و ضرایب مسیر کارکرد خانواده با شدت علائم منفی (۰٫۰۰۱ > p ، ۰٫۱۴ = β ) مثبت و معنادار است. همچنین نتایج مشخص کرد که روابط موضوعی و کارکرد خانواده با نقش میانجی واقعیت‌سنجی می‌تواند شدت علائم منفی را تبیین کند (۰٫۹۶ = GFI ، ۰٫۰۰۶ = RMSEA).
نتیجه‌گیری: به‌طورکلی می‌توان نتیجه گرفت واقعیت‌سنجی، روابط موضوعی و کارکرد خانواده با شدت علائم منفی ارتباط مثبت و معنادار و کارکرد خانواده و واقعیت‌سنجی با شدت علائم منفی ارتباط منفی و معناداری دارد. همچنین روابط موضوعی و کارکرد خانواده با نقش میانجی واقعیت‌سنجی می‌تواند پیش‌بینی‌کنندهٔ شدت علائم منفی اسکیزوفرنیا باشد.

کد مقاله 39873
تعداد بازدید 123

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397