• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش بینی آسیب‌های غیرعمدی دوران کودکی بر اساس کنترل بازداری و تکانشگری با توجه به نقش جنسیت
تعداد صفحات 8
نویسنده الناز محمدی - زینب خانجانی - تورج هاشمی نصرت آباد - عباس بخشی‌پور رودسری
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني
تاریخ انتشار 1399
کلید واژه جنسیت  دوران کودکی  تکانشگری  دانش‌آموزان دوره ابتدایی  تبریز  آسیب کودکی  کودکان دختر  کودکان پسر  آسیب‌های غیرعمدی  کنترل بازداری  
چکیده زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی آسیب‌های غیرعمدی دوران کودکی بر اساس کنترل بازداری و تکانشگری با توجه به نقش جنسیت صورت پذیرفت.
روش‌بررسی: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. از بین جامعهٔ آماری دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ تعداد ۱۴۰ نفر دانش‌آموز به‌صورت تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای به‌عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. ابزارهای استفاده‌شده شامل آزمون خطرپذیری بادکنکی (BART) (لجوئز، ۲۰۰۲) و پرسشنامهٔ سنجش سوانح (MISS) (پترسون و سالدانا و هیبلوم، ۱۹۹۶) و آزمون عملکرد پیوسته (CPT) (رازولد و همکاران، ۱۹۵۶) بود.
یافته‌ها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیر کنترل بازداری با بتای استاندارد معادل ۰٫۴۱ اولین متغیر معنادار پیش‌بینی‌کنندهٔ آسیب‌دیدگی غیرعمد است؛ همچنین در مراتب دوم و سوم به‌ترتیب متغیرهای جنسیت با بتای استاندارد ۰٫۳۲ و تکانشگری بـا بتـای اسـتاندارد ۰٫۲۴ معنادار برای آسیب‌های غیرعمد کودکان است. تفاوت میزان آسیب‌دیدگی غیرعمد در دختران و پسران نیز از نظر آماری به‌صورت معنا‌دار به‌دست آمد (۰٫۰۵ > p). باتوجه به اینکه میانگین آسیب غیرعمد در بین پسران (۴۰٫۰۳) بیشتر از دختران (۲۶٫۰۳) بوده، میزان آسیب‌‌دیدگی غیرعمد در پسران بیشتر از دختران است.
نتیجه‌گیری: نتایج حاکی‌از اهمیت توجه به کنترل بازداری و تکانشگری برای پیشگیری و پیش‌بینی آسیب‌های غیرعمد دوران کودکی است. همچنین نتایج نشان داد که پسران بیشتر از دختران درمعرض آسیب‌های غیرعمد هستند؛ به این معنا که داشتن جنسیت مذکر، وقوع آسیب‌های غیرعمدی را تسهیل کرده و داشتن جنسیت مؤنث وقوع آسیب‌های غیرعمدی را بازداری می‌کند.

کد مقاله 39872
تعداد بازدید 115

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397