• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی برنامه فرزندپروری بر اساس مدل ساندرز بر تنظیم هیجان مادران و تعامل مادر و کودک با اختلال رفتاری
تعداد صفحات 8
نویسنده احمد صابری راد - حسن حیدری - حسین داوودی
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني
تاریخ انتشار 1399
کلید واژه فرزندپروری  رفتار کودکان  رفتار فرزندان  تنظیم هیجانی  مشکلات رفتاری کودکان  رابطه والد فرزند  اختلالات رفتاری  رابطه مادر کودک  تنظیم شناختی هیجان  اختلال رفتاری فرزندان  ورامین  آموزش فرزندپروری  مدل ساندرز  
چکیده زمینه و هدف: مادران کودکان با اختلال رفتاری در تنظیم هیجان خویش و تعامل با فرزندشان با چالش‌های زیادی مواجه می‌شوند. فرزندپروری نامناسب منجر به واکنش‌های هیجانی نامطلوب و تعامل نامناسب با کودک می‌شود؛ بنابراین، پژوهش حاضر به‌‌منظور بررسی اثربخشی برنامهٔ فرزندپروری بر اساس مدل ساندرز بر تنظیم هیجان مادران و تعامل مادر و کودک با اختلال رفتاری انجام شد.
روش‌بررسی: پژوهش حاضر، مطالعه‌ای شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعهٔ آماری این پژوهش را مادران کودکان با اختلال رفتاری شهرستان ورامین تشکیل دادند. آزمودنی‌ها به‌روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند؛ به‌نحوی‌که اعضای هر گروه پانزده نفر بود. برای گروه آزمایش، آموزش برنامهٔ فرزندپروری بر اساس مدل ساندرز در ده جلسه اجرا شد؛ درحالی‌که گروه کنترل در این جلسات شرکت نکرد. ابزارهای این پژوهش پرسشنامهٔ تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج و مقیاس رابطهٔ کودک-والد رابرت سی ‌پیانتا بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری در سطح معناداری ۰٫۰۵ تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش برنامهٔ فرزندپروری بر اساس مدل ساندرز بر تنظیم هیجان در مادران و تعامل مادر و کودک با اختلال رفتاری در مرحلهٔ پس‌آزمون اثر معناداری دارد (۰٫۰۰۱ > p). در واقع، آموزش برنامهٔ فرزندپروری بر اساس مدل ساندرز سبب بهبود تنظیم هیجان در مادران و تعامل مادر و کودک با اختلال رفتاری شده است.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش، برنامه‌ریزی برای آموزش برنامهٔ فرزندپروری بر اساس مدل ساندرز نقش مهمی در تنظیم هیجان مادران و تعامل مادر و کودک با اختلال رفتاری دارد.

کد مقاله 39866
تعداد بازدید 158

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397