• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش کلیشه‌های جنسیتی در پیش بینی باورهای غیرمنطقی و سلامت روان افراد مبتلا به نارضایتی جنسیتی
تعداد صفحات 7
نویسنده سمیه رحیمی احمدآبادی - مهرداد کلانتری - محمدرضا عابدی - مرتضی مدرس غروی
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني
تاریخ انتشار 1399
کلید واژه زنانگی  کلیشه‌های جنسیتی  تغییر جنسیت  مردانگی  باورهای غیرمنطقی  مشهد  خراسان رضوی (استان)  نقش جنسی  سلامت روانی  نارضایتی جنسیتی  
چکیده زمینه و هدف: نارضایتی جنسیتی به‌صورت تمایل پایدار به تعلق به جنس مقابل یا اصرار بر تعلق‌داشتن به جنس مقابل و ناراحتی مفرط از جنسیت تعیین‌شده و نقش جنسی نسبت‌داده‌شده به فرد تعریف شده است. پژوهش حاضر با هدف نقش کلیشه‌های جنسیتی در پیش‌بینی باورهای غیرمنطقی و سلامت روان افراد مبتلا به نارضایتی جنسیتی انجام شد.
روش‌بررسی: طرح پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعهٔ آماری تمامی افراد مبتلا به نارضایتی جنسیتی در شهر مشهد بودند که در سال‌های ۹۶-۱۳۹۴ برای طی مراحل قانونی تغییر جنسیت به ادارهٔ کل پزشکی‌قانونی خراسان رضوی مراجعه داشتند. نمونهٔ پژوهش شامل صد فرد مبتلا به نارضایتی جنسیتی بود که به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. نمونه‌ها پرسشنامه‌های نقش جنسی ساندرا بم و باورهای غیرمنطقی جونز و سلامت روان گلدبرگ و هیلر را تکمیل کردند. تحلیل داده‌ها در SPSS با استفاده از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره به‌شیوهٔ گام‌به‌گام در سطح معنا‌داری ۰٫۰۵ صورت گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که مردان در نقش جنسی زنانگی در مقایسه با زنان در نقش جنسی مردانگی نمرات بیشتری کسب کرده و بین باورهای غیرمنطقی و مردانگی همبستگی معنادار نبوده است (۰٫۰۴ = r و ۰٫۶۵۱ = p). ضریب همبستگی بین تعدادی از باورهای غیرمنطقی یعنی نیاز به تأیید دیگران، انتظار زیاد از خود، تمایل به سرزنش، واکنش به ناکامی، بی‌مسئولیتی هیجانی، نگرانی زیاد توأم با اضطراب، درماندگی در قبال تغییر و کمال‌گرایی با نقش جنسی زنانگی مثبت و معنادار به‌دست آمد (۰٫۳۹ = r و ۰٫۰۰۱ > p). همچنین ضریب همبستگی بین سلامت روان و زنانگی (۰٫۳۱ = r و ۰٫۰۰۲ = p) و سلامت روان و مردانگی (۰٫۳۱ = r و ۰٫۰۰۱ > p) و بین باورهای غیرمنطقی و سلامت روان (۰٫۵۴ = r و ۰٫۰۰۱ > p) معنادار بوده است. کلیشه‌های جنسیتی ۱۷درصد از واریانس باورهای غیرمنطقی (۰٫۰۰۱ > p) و ۲۴درصد از واریانس سلامت روان را در افراد مبتلا به نارضایتی جنسیتی پیش‌بینی کرده است (۰٫۰۰۱ > p). نتایج مقایسهٔ دو گروه زنان و مردان مبتلا به نارضایتی جنسیتی نیز نشان داد که میانگین نمرات مردان در باورهای غیرمنطقی (۰٫۰۵۸ = p) و سلامت روان (۰٫۴۸۰ = p) بیشتر از نمرهٔ زنان بوده که باتوجه به مقدار تی محاسبه‌شده به‌لحاظ آماری معنادار نبوده است.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش، کلیشه‌های جنسیتی قادر به پیش‌بینی باورهای غیرمنطقی و سلامت روان در افراد مبتلا به نارضایتی جنسیتی است؛ بنابراین، توجه به متغیرهای حاصل از این پژوهش در طرح‌ریزی‌های درمانی برای افراد مبتلا به نارضایتی جنسیتی ضروری به‌نظر می‌رسد.

کد مقاله 39864
تعداد بازدید 150

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397