• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر طرحواره بر حساسیت اضطرابی در زنان متأهل
تعداد صفحات 8
نویسنده راضیه عاشوری - حکیمه آقایی - شهناز نوحی
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني
تاریخ انتشار 1399
کلید واژه زنان متأهل  تهران  طرح‌واره درمانی  زنان شهر تهران  طرح‌واره‌ها  حساسیت اضطرابی  منطقه 5 تهران  زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره  طرحواره درمانی گروهی  آموزش طرحواره درمانی  
چکیده هدف: باتوجه به شیوع فراوان اختلالات اضطرابی و نقش حساسیت اضطرابی در شکل‌گیری این اختلالات، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی‌بر طرحواره بر حساسیت اضطرابی زنان متأهل انجام شد.
روش‌ بررسی: پژوهش حاضر، نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون و گروه گواه بود. جامعهٔ آماری مراجعان زن متأهل مرکز مشاورهٔ منطقهٔ پنج تهران بودند. حجم نمونه با نرم‌افزار G*power سی نفر محاسبه شد. داوطلبان به‌شیوهٔ در دسترس با درنظرگرفتن معیارهای ورود و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. حساسیت اضطرابی دو گروه با پرسشنامهٔ تیلور و کاکس (۱۹۹۸) سنجیده شد. گروه آزمایش سیزده جلسه آموزش مبتنی‌بر طرحواره، دریافت کرد. شرکت‌کنندگان پس از آموزش و یک‌ماه بعد پرسشنامه را تکمیل نمودند. جهت تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخهٔ ۲۴، تحلیل واریانس اندازه‌های مکرر، آزمون تعقیبی بونفرونی و سطح معناداری برابر با ۰٫۰۵ استفاده شد.
یافته‌ها: میانگین حساسیت اضطرابی در گروه آزمایش پیش و پس از آموزش ۰٫۸ ± ۴٫۶ و ۰٫۷ ± ۳٫۳ و در گروه گواه ۱٫۴ ± ۴٫۱ و ۱٫۵ ± ۴٫۳ به‌دست آمد که بیانگر تغییر حساسیت اضطرابی در گروه آزمایش درمقایسه با گروه گواه است (۰٫۰۰۱ > p). نتایج پیگیری یک‌ماه بعد در گروه آزمایش ۰٫۶ ± ۳٫۲و در گروه گواه ۰٫۸ ± ۴٫۰۱ بود که نشان‌دهندهٔ پایداری نتایج بود (۰٫۰۰۱ > p).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که آموزش مبتنی‌بر طرحواره به بهبود حساسیت اضطرابی می‌انجامد.

کد مقاله 39863
تعداد بازدید 122

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397