• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان فرسودگی و خستگی ناشی از وظایف والدینی: نقش متغیرهای زمینه‌ای والد فرزند
تعداد صفحات 10
نویسنده فاطمه موسوی
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني پیاپی 15
تاریخ انتشار 1398
کلید واژه وظایف والدین در تربیت فرزند  فرزندپروری  خستگی  ناشنوایی  معلولیت جسمی حرکتی  فرسودگی  ناشنوا  والدین دارای فرزند ناشنوا  والدگری  وظایف والدین  معلول جسمی حرکتی  کودکان ناشنوا  متغیرهای زمینه‌ای  ناتوانی  وظایف فرزندپروری  فرسودگی والدینی  فرسودگی مادران  
چکیده زمینه و هدف: والدگری، حرفه‌ای پیچیده و استرس‌زا و برای برخی با احساس خستگی و فقدان انرژی لازم برای رسیدگی و مراقبت از فرزندان همراه است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش متغیرهای زمینه‌ای مرتبط با والد و فرزند در خستگی و فرسودگی ناشی‌از وظایف فرزندپروری انجام شد.
روش‌بررسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. نمونۀ پژوهش را ۱۴۹ مادر شامل ۶۷ نفر دارای فرزند با ناتوانی جسمی حرکتی و ناشنوا و ۸۲ نفر با فرزند بدون ناتوانی تشکیل دادند که به‌ترتیب با مراجعه به مراکز توان‌بخشی معلولان تحت پوشش ادارۀ کل بهزیستی و مراکز عمومی شهر در فاصلۀ تابستان تا پاییز سال ۱۳۹۷ به‌شیوهٔ در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند. ابزارهای سنجش پرسشنامهٔ حاوی متغیرهای زمینه‌ای والد-فرزند (محقق‌ساخته) و مقیاس سنجش فرسودگی والدینی (رزکام و همکاران، ۲۰۱۷) بود. رابطهٔ متغیرها و سهم پیش‌بین آن‌‌ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه در محیط SPSS نسخهٔ ۲۴ تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین طول‌ مدت ازدواج (۰٫۰۴ = p ، ۰٫۱۸- r = ) و سطح تحصیلات مادران با فرسودگی والدینی (۰٫۰۴۱ = p ، ۰٫۲۱- r = ) رابطۀ منفی معنادار و بین داشتن فرزند دارای ناتوانی و فرسودگی والدینی رابطۀ مثبت معنادار مشاهده می‌شود (۰٫۰۴۲ = p ، ۰٫۱۷ r =). همچنین یافته‌ها مشخص کرد که سطح تحصیلات مادران (۰٫۰۰۳ = p ، ۰٫۲۵- = β ) و طول ‌مدت ازدواج (۰٫۰۰۷ = p ، ۰٫۲۲- = β ) درمجموع سهم بیشتری را در پیش‌بینی فرسودگی والدینی دارد.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر، توجه به متغیرهای زمینه‌ساز فرسودگی مادران به‌عنوان مراقبان دائمی و پرورش‌دهندگان فرزندان امری ضروری در توسعه و غنای روابط والد-فرزندی محسوب می‌شود.

کد مقاله 39858
تعداد بازدید 101

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397