• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ارائه مدل رشد پس از ترومای ناشی از طلاق در زنان مطلقه
تعداد صفحات 11
نویسنده فاطمه بحرانی - حسن بلند - علی صیادی
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني پیاپی 15
تاریخ انتشار 1398
کلید واژه زنان مطلقه  طلاق  تفرد  تروما  تفرد زنان  رشد پس از تروما  تعالی  
چکیده زمینه و هدف: طلاق ممکن است از اتفاقات بسیار استرس‌زا در زندگی باشد. در مواجهه با این رویداد، در بعضی از افراد تغییرات سازنده‌ای ایجاد می‌شود. رشد پس از تروما به تغییرات مثبت و سازنده‌ای گفته می‌شود که از حوادث ترومایی به ‌وجود آمده است. این پژوهش با هدف ارائۀ مدلی برای رشد پس از ترومای ناشی از طلاق در زنان مطلقه انجام گرفت.
روش بررسی: پژوهش حاضر با استفاده از شیوۀ کیفی و از طریق نظریۀ زمینه‌ای انجام شد. تعداد بیست زن مطلقۀ رشدیافته بر اساس روش نمونه‌گیری هدفمند و ‌تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند و از طریق مصاحبۀ نیمه ‌‌ساختار ‌یافته و با استفاده از روش مقایسه‌ای مداوم استراوس و کوربین تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد تفرّد و تعالی، مقولۀ مرکزی رشد پس از ترومای ناشی از طلاق بود. پذیرش و گذر از مسیر‌ رنج طلاق به‌عنوان شرایط علّی و مقوله‌های فرزندان انگیزه‌ای برای رشد، عوامل خانوادگی، عوامل پیشینه‌ای، سرسختی‌ روانی و رویارویی و مواجهه برای شرایط مداخله‌ای استخراج شد. همچنین راهبرد‌های به‌دست‌آمده شامل کنشگری مستقل، مدیریت روابط‌ بیناجنسیتی، استفاده از پتانسیل‌های محیطی و هنجار‌پذیری هوشمندانه بعد از طلاق بود. معنویت‌گرایی شخصی نیز زمینۀ استخراج شد. در نهایت پیامد مقولۀ مرکزی که انعطاف‌پذیری در افکار و رفتار و گسترش دید و تجربه است، توضیح داده شد.
نتیجه‌گیری: بر‌ اساس یافته‌های پژوهش حاضر، نتیجه‌گیری می‌شود که طلاق به‌عنوان یک رویداد آسیب‌زا می‌تواند جنبه‌های سازنده‌ای نیز داشته باشد و موجب رشد افراد شود.

کد مقاله 39857
تعداد بازدید 129

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397