• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان واکاوی استفاده از روش‌های اورژانسی جلوگیری از بارداری
تعداد صفحات 26
نویسنده محمد فائزی - محمدحسین صالح نیا
مشخصات نشریه  پژوهه‌های فقهی تا اجتهاد - سید علی شبیری - مصوب حوزوی سال 3 پیاپی 6
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1398
محدوده صفحات 64-39
کلید واژه سقط جنین  نطفه  پیشگیری از بارداری  بارداری  روش‌های پیشگیری از بارداری  تحدید نسل  قبل از انعقاد نطفه  قرص‌های اورژانسی  روش‌های اورژانسی  انعقاد نطفه  
چکیده امروزه مردم فراوان از روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند. دسته‌ای از این روش‌ها، روش‌های اورژانسی نامیده می‌شود و شکل‌های گونه‌گونی دارد که هر کدام عملکردی متفاوت دارد؛ ولی معمولاً یک یا چند عملکرد از این سه عملکرد رخ می‌‌دهد: 1. با از بین بردن اسپرم یا کند کردن حرکت اسپرم به سمت تخمک از لقاح و تشکیل نطفه ممانعت می‌‌شود؛ 2. مانع آزاد سازی تخمک از تخمدان می‌‌شود؛ 3. مانع لانه‌گزینی تخمک لقاح‌یافته در دیوارۀ رحم می‌‌شود.
از منظر فقهی، اصل برائت و ادلۀ جواز عزل می‌‌تواند به عنوان دلیل بر حلیت روش‌های جلوگیری از بارداری قبل از تشکیل نطفه اقامه شود؛ ولی در صورتی که نطفه منعقد شد اسقاط آن حرام است.
با توجه به اینکه بیشتر راه‌های اورژانسی جلوگیری، ترکیبی عمل می‌‌کنند در صورتی که شک شود روشی، مانع لقاح است یا اینکه مانع لانه‌گزینی شده و سبب اسقاط نطفۀ منعقدشده می‌گردد، می‌‌توان به استناد صحیح رفاعه حکم به تحریم داد؛ چه اینکه صحیح رفاعه بر حرمت استفاده از داروی سقط در صورت احتمال حاملگی دلالت دارد. بلکه صحیح اسحاق‌بن‌عمار که حرمت استفاده از دارو در صورت ترس از حاملگی را روایت می‌کند نیز بنابر یک احتمال دلیلی بر این موضوع است. از این رو هیچ یک از راه‌های جلوگیری از بارداری جایز نیست، مگرآنکه مکلف احراز کند که نطفه هنوز منعقد نشده است.
دیدگاه نهایی این نوشتار با باور برخی فقها متفاوت است. علت آن است که ایشان در بررسی استفاده از این راه‌ها - با عنایت به اینکه انعقاد نطفه مشکوک است- به اصول عملیه استناد کرده اند؛ ولی در این مقاله با استناد به روایت و دلیل اجتهادی، تلقی حکم شده است.

کد مقاله 39856
تعداد بازدید 207

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397