• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه بین سلامت اجتماعی و مشخصات جمعیت‌شناختی بر رضایت جنسی زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر قم
تعداد صفحات 8
نویسنده فاطمه دهقانی - مجید ضرغام حاجبی - ذبیح اله قارلی پور قرقانی - مژگان زینلی پور
مشخصات نشریه  دانشگاه علوم پزشکی قم شماره 6 پیاپی 101
تاریخ انتشار شهريور - 1399
محدوده صفحات 67-60
کلید واژه زنان متأهل  رضایت جنسی  سلامت اجتماعی  فعالیت جنسی  قم (شهرستان)  فعالیت جنسی زنان  ویژگی‌های دموگرافیک  مشخصات جمعیت‌شناسی  زنان مراجع به مراکز بهداشت  
چکیده زمینه و هدف: رضایت جنسی یکی از مؤلفه‌های مهم و ازجمله متغیرهای کلیدی در رضایت زناشویی است که نقش و اهمیت غیر قابل انکاری در تحکیم و ثبات خانواده ایفا می‌کند. به دلیل اینکه مطالعه‌ای در زمینه سلامت اجتماعی و رضایت جنسی صورت نگرفته است، بر آن شدیم مطالعه‌ای با هدف تعیین رابطه بین سلامت اجتماعی و مشخصات دموگرافیک بر رضایت جنسی زنان مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی شهر قم انجام دهیم.
روش بررسی: این مطالعه به‌صورت توصیفی و از نوع همبستگی است. در این تعداد 320 نفر از زنان متأهل شهر قم در سال 1399 به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای از بین مراجعان به مراکز بهداشتی درمانی شهر قم انتخاب و بررسی شدند. ابزار پژوهش پرسش‌نامه‌های رضایت جنسی متسون و ترامپل و سلامت اجتماعی کییز بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شد.
یافته‌ها: در این پژوهش 320 نفر از زنان متأهل شهر قم در سال 1399 بررسی شدند. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، بین سلامت اجتماعی و رضایت جنسی همبستگی مثبت معناداری وجود داشت (01/0 > p ، 324/0 r = )؛ یعنی افرادی که از سلامت اجتماعی بیشتری برخوردارند، رضایت جنسی بیشتری دارند. همچنین بین سن و مدت ازدواج با رضایت جنسی رابطه معنی‌دار معکوس وجود داشت (05/0 > p). با افزایش سن و مدت‌زمان ازدواج، میزان رضایت جنسی نیز کاهش می‌یابد. بین سطح تحصیلات با رضایت جنسی نیز رابطه مستقیم و معنی‌داری وجود دارد (05/0 > p).
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های به‌دست‌آمده، سلامت اجتماعی را می‌توان به‌عنوان یکی از روش‌های مناسب برای افزایش رضایت جنسی زنان دانست که با آموزش زنان به‌صورت بسته‌های آموزشی یا کلاس‌های آموزشی (حضوری، مجازی) شاید بتوان رضایت جنسی زنان را تا حدودی بالا برد.

کد مقاله 39840
تعداد بازدید 168

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397