• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تأثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر عملکرد جنسی زنان یائسه
تعداد صفحات 12
نویسنده فاطمه رستمخانی - محمد قمری - وحیده باباخانی - عفت السادات مرقاتی خویی
مشخصات نشریه  سلامت و مراقبت (دانشکده پرستاری و مامایی سابق) سال 22 شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1399
محدوده صفحات 113-102
کلید واژه عملکرد جنسی زنان  یائسگی  زنان یائسه  عملکرد جنسی  زنجان (شهرستان)  درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)  
چکیده زمینه و هدف: عملکرد جنسی جزء مهمی از زندگی زنان یائسه است و تغییر در آن به خصوص در یائسگی، می‫تواند بر سلامت ایشان تاثیرگذار باشد. پژوهش حاضر با هدف تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر عملکرد جنسی در زنان یائسه انجام شد.
روش کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی زنان یائسه ای بود که جهت دریافت خدمات به مراکز بهداشتی درمانی شهر زنجان در سال 1398 مراجعه می‫نمودند. ابتدا 50 زن یائسه به صورت در دسترس، پرسشنامه شاخص عملکرد جنسی زنان (FSFI) شامل 19 سوال 5 گزینه ای را تکمیل کردند و از بین آنها 30 نفر (حجم نمونه بر اساس حداقل حجم نمونه در مطالعات آزمایشی انتخاب شد) که طبق معیار نقطه برش در سطح نامطلوبی قرار داشتند، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری مداخله و کنترل قرار گرفتند. مداخله بر اساس درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد طی 8 جلسه 2 ساعته اجرا و پس‫آزمون بلافاصله بعد از پایان درمان، و پیگیری سه ماه بعد در هر دو گروه اجرا گردید. داده ها با استفاده از آزمون‫های تی مستقل و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر در نرم افزار SPSS-24 تحلیل گردید.
یافته ها: میانگین نمره عملکرد جنسی در گروه مداخله در پیش آزمون 21/66، پس آزمون 26/29 و پیگیری 27/11 بود که از نظر آماری این اختلاف معنادار بود ( 19/452 F = و 0/05 < p). میانگین نمره عملکرد جنسی در گروه کنترل در پیش آزمون 22/31، پس آزمون 23/28 و پیگیری 22/70 بود که این اختلاف از نظر آماری معنادار نبود. میانگین نمرات عملکرد جنسی در بین گروه های مداخله و کنترل نیز تغییر معناداری داشت ( 12/115 F = و 0/05 < p)، یعنی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر عملکرد جنسی زنان یائسه تاثیر معناداری دارد. همچنین به غیر از حیطه های لغزندگی و ارگاسم در سایر حیطه های عملکرد جنسی تاثیر معناداری داشت (0/05 < p).
نتیجه گیری: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث بهبود عملکرد جنسی در زنان یائسه شد.

کد مقاله 39832
تعداد بازدید 119

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397