• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش روان درمانی مثبت گرا بر امیدواری و بهزیستی روان‌شناختی همسران جانبازان
تعداد صفحات 9
نویسنده علی علی اکبری - محمود جاجرمی - مهدی قاسمی مطلق
مشخصات نشریه  آموزش پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 4 پیاپی 42
تاریخ انتشار مهر و آبان - 1399
محدوده صفحات 30-22
کلید واژه بهزیستی روان‌شناختی  امید  همسران جانبازان  روان‌شناسی مثبت‌گرا  ساری (شهرستان)  روان درمانی مثبت‌گرا  روان‌شناسی مثبت‌نگر  درمان مثبت نگر  
چکیده مقدمه: مطالعات نشان می­دهد درصد زیادی از همسران جانبازان دارای اختلات اضطرابی و مشکلات روانشناختی هستند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش روان‌درمانی مثبت‌گرا بر امیدواری و بهزیستی روان‌شناختی همسران جانبازان شهرستان ساری بود.
روش کار: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. 30 تن از همسران جانبازان بر اساس معیارهای ورود و خروج به مطالعه انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت آموزش روان‌درمانی مثبت‌گرا قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ‌گونه آموزشی در این مدت دریافت نکردند. شرکت ‌کننده‌ها، مقیاس بهزیستی روان‌شناختی Ryff و پرسشنامه امیدواری Miller را در سه نوبت پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس به کمک نرم افزار SPSS نسخه­ 22 استفاده شد.
یافته ها: میانگین و انحراف معیار امیدواری در پیش آزمون در گروه آزمایش و کنترل به ترتیب 83/4 ± 75/83 و 81/4 ± 50/86 و در پس آزمون 72/12 ± 37/153 و 02/5 ± 12/87 به دست آمد (05/0 > p). همچنین میانگین و انحراف معیار در متغیر بهزیستی روانشناختی در پیش آزمون در گروه آزمایش و کنترل به ترتیب 85/3 ± 50/37 و 19/3 ± 25/38 و در پس آزمون 52/7 ± 12/56 و 07/3 ± 50/38 بود. بنابراین در گروه آزمایش نمره کسب شده در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معنادار بود (05/0 > p).
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش روانشناسی مثبت نگر می‌تواند یک روش مناسب برای افزایش امیدواری و بهبود بهزیستی روان‌شناختی باشد. بنابراین پیشهاد می­گردد با تکیه بر آموزش این مولفه و تقویت آن، میزان امیدواری و بهزیستی روان‌شناختی در همسران جانبازان افزایش یابد.

کد مقاله 39830
تعداد بازدید 151

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397