• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی بازی درمانی و درمان تعامل والد کودک بر کنش‌های اجرایی و تعامل والد کودک در کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای
تعداد صفحات 17
نویسنده الهام شیرود آقایی - آزیتا امیرفخرایی - اقبال زارعی
مشخصات نشریه  سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 2 پیاپی 23
تاریخ انتشار تابستان - 1399
محدوده صفحات 95-79
کلید واژه رفتار کودکان  دانش‌آموزان دختر  رفتار دختران  فرزند دختر  رفتار فرزندان  مشکلات رفتاری کودکان  رابطه والد فرزند  اختلالات رفتاری  اختلال نافرمانی مقابله‌ای  دانش‌آموز اول ابتدایی  اختلال رفتاری فرزندان  درمان تعامل والد کودک  بازی‌ درمانی  تنکابن (شهرستان)  دختران مقطع ابتدایی  کنش اجرایی  دانش‌آموزان دوم ابتدایی  دانش‌آموزان سوم ابتدایی  
چکیده زمینه و هدف: اختلال نافرمانی مقابله‌ای یکی از رایج ­ترین اختلال­ های رفتاری در کودکان و نوجوانان است که هر دو دسته عوامل ژنتیکی و محیطی، در تظاهرات بالینی آن نقش دارند. این اختلال در سنین پیش­ دبستانی و ابتدایی نیز رایج است و بر عملکرد تحصیلی و سازشی دانش ­آموزان بسیار تأثیرگذار است. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی بازی‌درمانی و درمان تعامل والد-کودک بر کنش‌های اجرایی و تعامل والد کودک در کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای انجام شد.
روش: روش این پژوهش از نوع شبه ­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دختران 7 تا 9 سال با اختلال نافرمانی مقابله‌ای مقاطع اول تا سوم ابتدایی شهر تنکابن در سال تحصیلی 99-98 بود. با استفاده از روش نمونه ­گیری دومرحله ­ای تصادفی، 39 دانش ­آموز از جامعه آماری ذکر شده به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (13 دانش ­آموز در هر گروه) جایدهی شدند. به گروه آزمایش اول، بازی­ درمانی در 8 جلسه 90 دقیقه­ ای و به گروه آزمایش دوم، 12 جلسه 90 دقیقه ­ای تعامل والد کودک آموزش داده شد؛ این در حالی است که گروه گواه هیچ مداخله ­ای دریافت نکرده است. برای جمع ­آوری داده ­ها در این مطالعه از پرسشنامه علائم مرضی کودکان (گادو و اِسپرافکین، 1994)، پرسشنامه کنش­ های اجرایی (جیویا و همکاران، 2000)، و پرسشنامه ارزیابی روابط والد- کودک (فاین و همکاران، 1983) استفاده شد. داده­ های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند.
یافته ­ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد بین اثربخشی بازی‌درمانی و درمان تعامل والد-کودک بر مهارت­ های تنظیم رفتار (23/52 = F، 001/0 = P ) کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای، تفاوت وجود دارد؛ ولی بین اثربخشی این دو شیوه درمان بر مهارت­های فراشناختی (71/11 = F ، 001/0 = P )، احساسات مثبت (77/6 = F ، 005/0 = P )، همانندسازی (06/11 = F ، 018/0 = P )، عدم گمگشتگی نقش (86/4 = F ، 001/0 = P )، و ارتباط (49/6 = F، 005/0 = P)، تفاوت وجود ندارد.
نتیجه ­گیری: به نظر می­ رسد هر دو درمان با بهبود شناخت اجتماعی کودک و تسهیل دستیابی به خودتنظیمی و بازداری رفتاری بر کنش‌های اجرایی و تعامل والد- کودک در کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای، اثرگذار باشند. تفاوت­ های بین دو شیوه در مقاله مورد بحث و تبیین قرار گرفته است.

کد مقاله 39827
تعداد بازدید 206

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397