• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین افزایش آستانه تحمل در جهت حل تعارضات زناشویی با نقش تعدیل گری آموزه‌های دینی (مطالعه موردی در یک یگان نظامی)
تعداد صفحات 10
نویسنده اصغر اصغرزاده - محمد میرزاده - مرتضی پژوهان فر
مشخصات نشریه  علوم مراقبتی نظامی سال 7 شماره 2 پیاپی 24
تاریخ انتشار تابستان - 1399
محدوده صفحات 147-138
کلید واژه حل تعارض  تعارض زناشویی  آموزه‌های دینی  کارکنان نظامی  آستانه تحمل  
چکیده مقدمه: خانواده با پیمان ازدواج پایه گذاری می شود. سلامت و اقتدار عاطفی و منطقی خانواده نیز در گرو برخورداری اعضاء از بصیرت و نیز آگاهی های لازم برای پیش گیری از کجروی ها است.
هدف: این مطالعه به منظور تعیین تأثیر افزایش آستانه تحمل در جهت حل تعارضات زناشویی با نقش تعدیل گری آموزه های دینی انجام یافت.
مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر در حیطه پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) بود که با استفاده از روش پدیدارشناسی در سال 1398 انجام شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از کارکنان یکی از یگان های نظامی بود. بدین منظور 32 شرکت‌کننده به روش نمونه‌گیری هدفمند و با استفاده از مصاحبه عمیق مورد مطالعه قرار گرفتند. لذا، داده‌ها جمع‌آوری، ثبت و سپس کدگذاری انجام شد و در قالب کدهای محوری مقوله‌بندی شدند. در ادامه نتایج پژوهش بخش کیفی در شکل ارائه فرضیات منعکس و در نرم‌افزار Smart pls، روایی، پایایی، سنجش مدل درونی و بیرونی در جامعه کمی مورد آزمون قرار گرفتند.
یافته‌ها: طی مصاحبه با خبرگان، کد محوری افزایش آستانه تحمل 5 مقوله، تعارضات زناشویی 5 مقوله و آموزه های دینی 2 مقوله را به خود اختصاص دادند. نتایج آزمون مسیر نیز نشان داد، آستانه تحمل با ضریب مسیر 0/631، بر تعارضات زناشویی بین زوجین تأثیرگذار و همچنین استفاده از آموزه های دینی با ضریب مسیر 0/836، ارتباط بین آستانه تحمل و تعارضات زناشویی را تعدیل می نماید.
بحث و نتیجه‌گیری: طی جلسه کانونی، خبرگان طی اتفاق نظر اذعان داشتند که عدم نتیجه گیری سریع برای مشکلات، مهارت ابراز محبت و توجه به علایق، نیازها و خواسته های همسر از نکات مهم در حل تعارضات است، ضمن این که آموزه های دینی در تأثیر افزایش آستانه تحمل در جهت حل تعارضات زناشویی به صورت چشمگیری تأثیرگذار است.

کد مقاله 39823
تعداد بازدید 206

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397