• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحولات استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری در سال‌های 1379 تا 1393 شهر تهران
تعداد صفحات 11
نویسنده امیر عرفانی - جواد شجاعی
مشخصات نشریه  مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا شماره 1 پیاپی 1049
تاریخ انتشار فروردین و اردیبهشت - 1399
محدوده صفحات 66-56
کلید واژه بارداری ناخواسته  پیشگیری حاملگی  بهداشت باروری  تنظیم خانواده  پیشگیری از بارداری  زنان متأهل  روش‌های پیشگیری از بارداری  تهران  کاندوم  نزدیکی منقطع  زنان 15-49 ساله  زنان شهر تهران  جلوگیری از باروری  استفاده از کاندوم  بهداشت بارداری  
چکیده مقدمه: برای پیشگیری از بروز بارداری‌های ناخواسته آگاهی از تغییرات در استفاده از روش‌های آن ضروری است. هدف این پژوهش بررسی تحولات در میزان، روند و الگوی پیشگیری از بارداری طی دوره ۱۴‌ساله ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۳ است.
روش کار: این پژوهش پیمایشی از داده‌های سه پیمایش ۱۳۷۹، ۱۳۸۸ و ۱۳۹۳ باروری تهران استفاده می‌کند که روی زنان متأهل ۱۵ تا ۴۹‌ ساله ساکن شهر تهران اجرا شد. روند و الگوی استفاده از روش‌های پیشگیری بر حسب ویژگی‌های اجتماعی اقتصادی و جمعیتی زنان محاسبه شد.
یافته‌ها: در سال ۱۳۹۳، ۸۲ درصد زنان از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده می‌کردند (۴۸ درصد روش‌های مدرن و ۳۴ درصد روش‌های سنتی). پس از نزدیکی منقطع (۳۳ درصد) و کاندوم (۲۱ درصد)، عقیم‌سازی زنانه (۹ درصد)، آیودی (۷ درصد) و قرص (۷ درصد) کمترین استفاده را داشتند. از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۳ استفاده از کاندوم و روش نزدیکی منقطع به‌ترتیب: ۶۹ درصد و ۲۰ درصد افزایش یافت. عقیم‌سازی زنانه، قرص، عقیم‌سازی مردانه و آیودی به‌ترتیب: ۲۰ درصد، ۴۲ درصد، ۴۵ درصد و ۵۱ درصد کاهش یافت. با افزایش سن، استفاده از نزدیکی منقطع افزایش می‌یابد. ۶۷ درصد استفاده‌کنندگان از روش‌های پیشگیری از دو روش مردانه نزدیکی منقطع و کاندوم استفاده می‌کردند که بیشتر آنها تحصیل‌کرده، شاغل و ساکن مناطق شمال تهران هستند. در حالی که استفاده‌کنندگان روش‌های مدرن (عقیم‌سازی، آیودی و قرص) بیشتر زنان با تحصیلات و درآمد پایین‌تر، غیر‌شاغل، دارای دو فرزند یا بیشتر و ساکن مناطق جنوب تهران هستند.
نتیجه گیری: شیوع روش نزدیکی منقطع و کاندم ضرورت ارائه آموزش و مشاوره بهداشت باروری برای جلوگیری مؤثر از بارداری‌های ناخواسته را نشان می‌دهد.

کد مقاله 39800
تعداد بازدید 261

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397