• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه نیازهای روانی و استرس ادراک شده بر اساس آزمون اندریافت کودکان و ترسیم خانواده در کودکان طلاق و غیر طلاق
تعداد صفحات 19
نویسنده سحر حیاتلو - نرگس باباخانی
مشخصات نشریه  روان‌سنجی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن - مصوب دانشگاه آزاد پیاپی 31
تاریخ انتشار زمستان - 1398
محدوده صفحات 155-137
کلید واژه تهران  کودکان دبستانی  آزمون ترسیم خانواده  کودکان عادی  نیازهای روان‌شناختی  کودکان غیر طلاق  خانواده‌های طلاق  طلاق  فرزندان خانواده‌های طلاق  خانواده‌‌های عادی  آزمون اندریافت کودکان  استرس ادراک شده   استرس کودکان  کودکان تهرانی  
چکیده هدف پژوهش حاضر مقایسه نیازهای روانی و استرس ادراک شده بر اساس آزمون اندریافت کودکان و آزمون ترسیم خانواده در کودکان طلاق و غیرطلاق بود. در این پژوهش علی مقایسه­ ای، جامعه آماری شامل کودکان دبستانی، مدارس ابتدایی شهر تهران بود که از بین آن­ها 60 کودک خانواده های عادی و 60 کودکی که در خانواده های طلاق زندگی می کردند، به شیوه غیرتصادفی و در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و همتاسازی شدند. ابزارهای به کار رفته در این پژوهش آزمون ترسیم خانواده و آزمون اندریافت کودکان بود. نتایج حاصل از اجرای آزمون مجذور خی دو نشان دادند که در تمامی متغیرهای استرس ادراک شده بر اساس آزمون ترسیم خانواده (حذف خود از نقاشی، حذف والدین از نقاشی، ترسیم والدین با فاصله،حذف اعضای بدن خود، عدم تنوع رنگ در نقاشی استفاده از رنگ­های سرد) بین کودکان عادی و طلاق از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین در مقایسه نیازهای روانی کودکان بر اساس آزمون اندریافت کودکان در متغیرهای همسان سازی کودک با والدین، ترس از خشونت یا اعمال خصمانه در کودک، استقلال و وابستگی در کودک، ترس کودک از طرد شدن و تنها ماندن، با 95 درصد اطمینان بین کودکان عادی و طلاق از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد. اما در سایرمؤلفه ها از مقیاس نیازهای روانی که شامل؛ رقابت کودک با خواهر و برادر، همسان­ سازی با خواهر یا برادر کوچکتر، برداشت کودک از روابط جنسی والدین، اضطراب و استفاده از سازو کار دفاعی، برداشت کودک از مهربانی و تنبیه کنندگی والدین، آداب توالت رفتن یا نظافت و نحوه برخورد والدین؛ بین کودکان عادی و طلاق تفاوت معناداری وجود ندارد.

کد مقاله 39716
تعداد بازدید 229

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397