عنوان | تبیین فرهنگ جنسیتی فضا در گذرهای شهر اسلامی ایرانی |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه دانش شهرسازی - دانشگاه گیلان شماره 1 پیاپی 6 |
تاریخ انتشار | بهار - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 31-15 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | برنامهریزی فضاهای شهری فضاهای عمومی فرهنگ جنسیتی شهر اسلامی بازنماییهای فضا فضای کالبدی جنسیت فضا فضاهای بازنمایی برنامهریزی فضایی گذرهای شهری پیاده راه تربیت تبریز شهر ایرانی فضاهای مادی فرهنگ جنسیتی فضا |
چکیده |
فضاهای عمومی شاهد برقراری سه نوع ارتباط کلی میان جنسیت و فضا است، این ارتباطات شامل (1) ارتباط مردان با فضا، (2) ارتباط زنان با فضا و (3) ارتباط مردان و زنان با فضا میباشد. این ارتباطات فضایی تبیینکننده سه نوع فضای متمایز مردانه، زنانه و مختلط بوده و برقراری تعادل در این روابط عمدهترین مسئله تحقیق است. جنسیتفضا اشاره به خصیصهای از مکان دارد که در مطالعات فرهنگی مورد تاکید واقع می شود و منجر به شکلگیری هویت مستقلی برای آن میشود. برنامهریزی فرهنگجنسیتیفضا بر آثار برنامهریزی بر مردان و زنان تأکید میکند و همزمان بر آثار تحرکات مردان و زنان بر برنامهریزی متمرکز میشود. شخصیتهای مردانه و زنانه اغلب ساختارهایی اجتماعی محسوب میشوند، آنچه بهمثابه جنسیت ایجادکننده تغییرات معناداری در طی زمان است. سایت انتخابشده درجهت انجام پژوهش گذر تربیت تبریز میباشند و با روش تلفیقی که بر دو قسم کمی شامل پرسشنامه و کیفی مشتملبر مشاهدات میدانی به ارزیابی مدل پرداخته شدهاست. هدف از انجام این مقاله بررسی کیفیت تاثیر ابعاد فضاهای کالبدی، بازنماییهای فضا و فضاهای بازنمایی بر فرهنگجنسیتیفضا میباشد. بر پایه مدل ساختاری تحقیق، روش کمترین مربعات جزئی آزمون گردید و باسطح اطمینان 95% مقادیر t-value سطوح معناداری برای تمامی مسیرها از میزان استاندارد 96/1 بالاتر بهدست آمد که گواه وجود روابط معنادار میان متغیرهای پژوهش میباشد. در نهایت این یافته حاصلشد که مردان مطلوبترین شاخص را حس قدرت با میانگین (3.51) انتخاب کرده و پس از آن هیجان (3.44) و مالکیت (3.41) را انتخاب کردند. زنان نیز مطلوبترین شاخص را خاطرات با میانگین (3.89) انتخاب کرده و پس از آن الهامها (3.78) و احساسات (3.66) قرار دارد. جالب اینست که تمام این شاخصها هم ازجمله شاخصهای فضاهای بازنماییای هستند که از دو مولفه دیگر یعنی بازنماییهای فضا و فضاهای مادی بیشترین تاثیر را بر فرهنگجنسیتیفضا از منظر مردان و زنان داشته است. |
کد مقاله | 39582 |
تعداد بازدید | 194 |
|