• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان واکاوی تبارگرایانه بنگاه‌های خانوادگی موفق در ایران (با تأکید بر شیرینی فروشی حاج خلیفه در یزد)
تعداد صفحات 20
نویسنده منوچهر علی نژاد - علی اصغر سعیدی - فاطمه بیرجندی چهارطاقی
مشخصات نشریه دوفصلنامه مطالعات جامعه‌شناختی - دانشگاه تهران شماره 2
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 292-273
زبان فارسی
کلید واژه مدیریت  کارآفرینی  یزد (شهرستان)  کسب و کارهای خانوادگی  بنگاه‌ خانوادگی  تبارگرایی  شیرینی فروشی حاج خلیفه  مدیریت تبارگرایانه  
چکیده درک مناسبات اقتصادی در متن بنگاه‌های خانوادگی با الگوی مدیریت تبارگرایانۀ آنها همبسته است. معمولاً بنگاه‌های کسب‌وکار خانوادگی از طریق ترکیب بهینۀ منابع، زمینه را برای درآمدزایی و موفقیت خود فراهم می‌کنند. مدیریت تبارگرایانه با انعطاف در مسائل حقوقی، مالکیت و رقابت‌ هماهنگ باعث موفقیت بنگاه می‌شوند. هدف این تحقیق بررسی و مطالعۀ رفتارهای تبارگرایانه از شیوۀ مدیریت شیرینی حاج خلیفه و پسران، به‌عنوان یک بنگاه خانوادگی موفق در شهر یزد بوده است. مسئلۀ محوری تحقیق بیان ویژگی‌ها و فضای روابط اجتماعی و فرهنگی و مدیریتی حاکم در این بنگاه خانوادگی و دلایل موفقیت تاریخی آن به مثابه یک برند بوده است. روش مورد استفاده در این تحقیق روش کیفی تئوری زمینه‌ای است که به شیوۀ نمونه‌گیری هدفمند در میان 11 نفر از مدیران و کادر شیرینی حاج خلیفه و پسران انجام شده است. نتایج این تحقیق برآمده از تقطیع مجموع مصاحبه‌های انجام‌شده، 12 مقولۀ گزینشی و یک مقولۀ اصلی را نشان می‌دهد که تبیین‌کنندۀ نهایی منطق رفتارهای تبارگرایانه شیرینی حاج خلیفه و پسران است؛ این مقولات شامل «مشتری‌مداری»، «تعهد اجتماعی»، «حفظ اصالت و کیفیت محصول»، «مدیریت خلاقانه و مشارکتی»، «اهمیت به توانمندی نیروی کار»، «به‌روزرسانی سیستم تولید و فروش»، «شخصیت کارآفرین و نوآور»، «انسجام خانوادگی در مدیریت بنگاه»، «ارائۀ تسهیلات به نیروی کار»، «تنوع در بسته‌بندی»، «تعامل سازنده در محیط کار» و «بِرندشُدگی» بودند و مقولۀ محوری «کارآفرینی تبارگرایانۀ پایدار» به‌عنوان تبیین‌کننده نهایی بوده است.

کد مقاله 39576
تعداد بازدید 201

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397