عنوان | عوامل فرهنگی مؤثر بر تحرک اجتماعی مردان ۳۵ تا ۶۴ ساله شهر تهران |
تعداد صفحات | 34 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه مطالعات جامعهشناختی - دانشگاه تهران پیاپی 39 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1390 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 34-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | منزلت شغلی سرمایههای فرهنگی عوامل مؤثر اخلاق کار تهران سرمایه اقتصادی عوامل فرهنگی تحرک اجتماعی تحرک اجتماعی بین نسلی سرمایه فرهنگی خانواده سرمایههای اقتصادی خانواده مردان تهران تحرک اجتماعی درون نسلی تحرک میان نسلی تحرک درون نسلی تحرک شغلی |
چکیده |
تحرک اجتماعی به جابهجایی افراد و گروهها در طبقات اجتماعی یا مراتب شغلی مختلف اطلاق میگردد. در پژوهش حاضر، تأثیر عوامل فرهنگی به ویژه اخلاق کار و سرمایه فرهنگی بر تحرک اجتماعی درون نسلی و بین نسلی مورد بررسی قرار گرفته است. 7/32 درصد از نمونههای پژوهش، تحرک صعودی درون نسلی و 8/5 درصد تحرک نزولی داشته و ۶۰ درصد نیز فاقد تحرک بودهاند. همچنین 83/49 درصد، تحرک صعودی بیننسلی و 1/22 درصد تحرک نزولی داشته و ۲۸ درصد نیز فاقد تحرک بودهاند. بر اساس نتایج پژوهش حاضر، تحرک بیننسلی، شایعتر از تحرک دروننسلی است. ضریب تعیین تحرک بیننسلی، بیش از 69 درصد و تحرک دروننسلی بیش از 15 درصد و در هر دو معنیدار است. در بین متغیرهای سرمایه اقتصادی خانواده، سرمایه فرهنگی خانواده، سرمایه فرهنگی و اخلاق کار، اول اخلاق کار و پس از آن سرمایه فرهنگی، تأثیر مستقیمی در تحرک اجتماعی دارند. |
کد مقاله | 39559 |
تعداد بازدید | 200 |
|