• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر رویکرد هیجان مدار و رویکرد غنی‌سازی روابط گاتمن بر تعارض زناشویی گروهی از زنان شهرستان خمین
تعداد صفحات 22
نویسنده ندا جلالی - حسن حیدری - حسین داوودی - علی آل یاسین
مشخصات نشریه دوفصلنامه روان‌شناسی فرهنگی - سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها، پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سال 3 شماره 1
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1398
محدوده صفحات 62-41
زبان فارسی
کلید واژه رویکرد هیجان مدار  مداخله آموزشی  هیجان  غنی‌سازی ارتباط  تعارض زناشویی  نظریه جان گاتمن  زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره  خمین (شهرستان)  مؤلفه‌های تعارض زناشویی  
چکیده تعارض یکی از عوامل مخرب زندگی زناشویی است و آثار زیان­باری بر سلامت فیزیکی و هیجانی زوجین دارد. هدف از انجام این پژوهش، مقایسۀ تأثیر مداخلۀ آموزشی مبتنی بر دو رویکرد هیجان­ مدار و غنی­ سازی روابط­ گاتمن بر تعارض زناشویی گروهی از زنان شهرستان خمین بود. این پژوهش از نوع نیمه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون، پس­ آزمون با گروه گواه و پیگیری سه ­ماهه بود. جامعۀ آماری پژوهش، زنان شهرستان خمین بودند که در سال 1396، به مرکز مشاورۀ فراز مراجعه کرده بودند. 36 نفر با روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه گمارده شدند. ابزار جمع­ آوری داده ­ها پرسش­نامۀ تعارض زناشویی بود. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد مداخلۀ آموزشی مبتنی بر دو رویکرد هیجان‌مدار و غنی‌سازی روابط گاتمن سبب کاهش نمرات تعارض زناشویی و مؤلفه‌های آن شده است. همچنین، نتایج آزمون بونفرونی نشان داد در متغیر تعارض زناشویی بین دو رویکرد آموزشی، تفاوت معنی­ داری وجود ندارد؛ اما تفاوت بین دو گروه آزمایش با گروه گواه در پس ­آزمون و پیگیری برای متغیر تعارض زناشویی معنی­ دار بود. پیگیری سه ­ماهه، بیانگر ثبات برآیندها بود. با توجه به کمک رویکرد هیجان­ مدار به زوجین در شناسایی و ابراز نیازها و احساسات و تمرینات ساختار­یافته رویکرد گاتمن برای افزایش مهارت­های ارتباطی، می­ توان از این دو رویکرد در کاهش تعارض زناشویی استفاده کرد.

کد مقاله 39551
تعداد بازدید 194

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397