• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تأثیر سرمایه‌های زنان بر نقش سلطه در رمان رؤیای تبت بر اساس نظریه کنش پی‌یر بوردیو
تعداد صفحات 24
نویسنده مریم حسینی - مژده سالارکیا
مشخصات نشریه  پژوهشنامه ادبیات داستانی - دانشگاه رازی شماره 4
تاریخ انتشار پائیز - 1392
محدوده صفحات 40-17
کلید واژه زن در ادبیات داستانی  زن در رمان‌های فارسی  زن در ادبیات  ادبیات داستانی  شخصیت‌های زن داستان‌ها  زن در رمان‌ها  زن در ادبیات ایران  سلطه  زن در داستان‌های فارسی  شخصیت زن در رمان‌ها و داستان‌ها  زن در ادب پارسی  ادبیات داستانی زنان  سرمایه‌‌های زنان  فریبا وفی  پی‌یر بوردیو  رمان رؤیای تبت  نظریه کنش پی‌یر بوردیو  
چکیده رمان رؤیای تبت، نوشتة فریبا وفی، زندگی سه زن را با سرمایه‌های گوناگون روایت می‌کند که همگی برای دست‌ یافتن به آرامش تلاش می‌کنند؛ امّا راه‌های گوناگونی را برمی‌گزینند. شناخت روابط و هویّت اجتماعی هر جامعه با مطالعة آثار هنری آن جامعه میسّر می‌شود و رمان به عنوان فرم هنری نوین، بر اساس نظریة بازتاب می‌تواند برگردان زندگی اجتماعی باشد. به همین سبب با استفاده از رویکردهای جامعه‌شناسی نوین می‌توان به بررسی متون ادبی پرداخت.
«پی‌یر بوردیو»، جامعه‌شناس فرانسوی، الگویی متفاوت از فضای اجتماعی عرضه می‌کند و آن را متشکّل از میدان‌هایی می‌داند که به سبب حجم سرمایه‌ها از یکدیگر جدا شده‌اند. وی با تأکید بر انواع سرمایه‌ها، جایگاه فرد در میدان و گرایش‌های ذهنی او، به بررسی کنش‌های افراد می‌پردازد.
در این پژوهش ضمن بیان نظریة بوردیو، به بررسی سرمایه‌های سه شخصیّت زن داستان، جایگاه آنها در میدان‌ها و شکل‌گیری گرایش‌های ذهنی آنان در فضای اجتماعی می‌پردازیم. به نظر می‌رسد این سه زن، با وجود زندگی در میدان‌های متفاوت، تلاش می‌کنند با سرمایه‌هایی که در اختیار دارند، به بخش مسلّط میدان‌ها وارد شوند؛ امّا به سبب عدم توازن سرمایه‌ها در طول زمان همیشه موفّق نیستند.

کد مقاله 39419
تعداد بازدید 188

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397