• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ارزیابی روایی و پایایی نسخه‌ فارسی مقیاس تعارض کار خانواده
تعداد صفحات 10
نویسنده غلامرضا  رجبی - عنایت  مکی - خالد اصلانی
مشخصات نشریه دوماهنامه پایش - پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی - علمی پژوهشی سال 19 شماره 4 پیاپی 92
تاریخ انتشار مرداد و شهریور - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 444-435
زبان فارسی
کلید واژه تعارض کار خانواده  روایی  پایایی  کارمندان دانشگاه  دانشگاه شهید چمران اهواز  دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور  
چکیده مقدمه: تعارض کار خانواده، نوعی تعارض بین نقشی است که در آن فرد بین خواست­های نقش کاری خود­ و تقاضاهای نقش خانوادگی­ اش­ ناهمخوانی احساس می­ کند. هدف پژوهش حاضر ارزیابی روایی و پایایی نسخه­ فارسی مقیاس تعارض کار خانواده روی کارمندان دانشگاه­ های شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بود.
مواد و روش کار: پژوهش حاضر روان­سنجی از نوع روش شناختی بود. 146 کارمند از دانشگاه شهید چمران اهواز و 132 کارمند از دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (جمعاً 278 نفر) به روش نمونه گیری داوطلبانه و مبتنی بر هدف و بر اساس تعداد ماده ­های مقیاس انتخاب شدند و مقیاس‌ تعارض کار خانواده کارلسون که بر اساس نسخه­ فارسی از ترجمه باز ترجمه وارون تهیه شده بود، تکمیل نمودند. داده‌ها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و نرم افزار 21-SPSS تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی به روش تحلیل مؤلفّه‌های اصلی (چرخش واریماکس) سه عامل تعارض کار خانواده و خانواده کار مبتنی بر زمان، تعارض کار خانواده و خانواده کار مبتنی بر فشار و تعارض کار خانواده و خانواده کار مبتنی بر رفتار را شناسایی کرد. ضرایب آلفای کرونباخ کل مقیاس 0/86 و در عامل‌های اوّل تا سوم به ترتیب 0/85، 0/84 و 0/88 دست آمد. ضرایب هم­بستگی بین هر یک از ماده‌های مقیاس و نمره­ کل مقیاس بین 0/40 تا 0/65 و ضرایب روایی واگرا این مقیاس با مقیاس­ های حمایت اجتماعی درک شده چند بُعدی 0/72 - و رضایت زناشویی 0/62 - معنادار بودند.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از این ابزار پژوهش­گران می­توانند از آن در محیط­ های پژوهشی، خانوادگی، صنعتی و پرسنلی استفاده نمایند.

کد مقاله 39208
تعداد بازدید 129

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397