• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان طراحی الگوی تربیت جنسی در عصر جهانی شدن با تأکید بر دیدگاه اسلام: با رویکرد نظریه داده بنیاد
تعداد صفحات 17
نویسنده مریم شیربیگی - زهره اسماعیلی - بهمن سعیدی پور - محمدرضا سرمدی
مشخصات نشریه  پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1399
محدوده صفحات 138-122
کلید واژه جهانی‌ شدن  اسلام  دیدگاه اسلام  تربیت جنسی  محتوای تربیت جنسی  اصول تربیت جنسی  نظریه زمینه‌ای  روش‌های تربیت جنسی  تربیت جنسی در اسلام  الگوی تربیت جنسی  
چکیده سابقه و هدف: همگام با عصر جهانی‌ شدن، تربیت به معنای عام و به‌ طور خاص تربیت جنسی دچار تغییراتی خواهد شد که در صورت استفادۀ نابجا از مسائل مرتبط با تربیت جنسی، آسیب‌هایی در این زمینه بروز خواهد کرد. ازاین‌رو، هدف این پژوهش مطالعۀ اکتشافی برای کشف عناصر اصلی تربیت جنسی در عصر جهانی‌شدن با تأکید بر دیدگاه اسلام به‌ منظور طراحی مدل بر اساس مدل داده‌بنیاد بود.
روش کار: در این پژوهش کیفی از روش داده‌بنیاد استفاده شده است. روش جمع‌آوری اطلاعات مطالعۀ اسناد بالادستی و مصاحبۀ نیمه‌ساختارمند بود. جامعۀ آماری و همچنین نمونۀ پژوهش 25 نفر از پژوهشگران تعلیم و تربیت بودند که به‌روش نمونه‌گیری هدفمند (نه احتمالی) و به‌صورت نظری و گلوله‌برفی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز با روش تحلیل مقایسۀ مداوم کوربین و اشتراوس صورت گرفت. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.
یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌ها در قالب مدل الگوواره‌ای بیانگر آن است که شرایط علّی (ضرورت تربیت جنسی)، مؤلفۀ محوری (فرصت‌ها و تهدیدهای تربیت جنسی در عصر جهانی‌شدن)، شرایط زمینه‌ای (آموزش)، شرایط مداخله‌گر (ساختارهاي فرهنگی-اجتماعي)، راهبردها (اصول، روش و محتوای تربیت جنسی از دیدگاه اسلام؛ و شاخص‌های آسیب و سلامت تربیت جنسی) و پیامدها (تقویت همۀ ابعاد به‌هم‌پیوستۀ تربیت در سطح فردی و جامعه) الگوی تربیت جنسی را در عصر جهانی‌شدن منعکس می‌نماید.
نتیجه‌گیری: بر مبنای مدل ارائه‌شده، ضرورت و نیاز، آموزش و ساختارهاي فرهنگی-اجتماعي حاکم بر جامعۀ ایرانی بر مؤلفۀ محوری (فرصت‌ها و تهدیدهای جهانی‌شدن) تأثیرگذار است. بنابراین برنامه‌های ارائه‌شده در راهبردها باید بر مبنای اصول، روش و محتوای تربیت جنسی از دیدگاه اسلام و شاخص‌های آسیب و سلامت تربیت جنسی باشد که به تقویت همۀ ابعاد به‌هم‌پیوستۀ تربیت در سطح فردی و جامعه منجر می‌شود.


لینک دریافت مقاله


---

کد مقاله 39151
تعداد بازدید 153

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397