عنوان
|
ساختار عاملی، پایایی و تغییرناپذیری اندازهگیری پرسشنامه سرمایه روانشناختی در معلمان زن و مرد ایرانی |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
امید شکری - پانتهآ مهدویان مشهدی - علی خدایی |
مشخصات نشریه
|
پژوهش در يادگيري آموزشگاهی و مجازی - دانشگاه پيام نور - علمی پژوهشی سال 8 شماره 1 پیاپی 29 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1399 |
محدوده صفحات
|
34-21 |
کلید واژه
|
ایران تفاوت جنسی روانسنجی پایایی ساختار عاملی معلمان زن معلمان مرد تحلیل عاملی تأییدی سرمایه روانشناختی ویژگیهای روانسنجی تحلیل عاملی تأییدی چند گروهی تحلیل روانسنجی پرسشنامه سرمایه روانشناختی تغییرناپذیری ساختار عاملی
|
چکیده
|
هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمون روانسنجی نسخة فارسی پرسشنامة سرمایة روانشناختی (PCQ، لوتانز، آولیو، آوی و نورمن، 2007) در بین گروهی از معلمان زن و مرد انجام شد. روش: در مطالعه همبستگی حاضر، 381 معلم (158 مرد و 223 زن) به پرسشنامة سرمایة روانشناختی و سیاهة هیجان معلم (چن، 2016) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی نسخة فارسی پرسشنامة سرمایة روانشناختی از روش آماری تحلیل عاملی تأییدی و به منظور آزمون همارزی جنسی ساختار عاملی نسخة فارسی پرسشنامة سرمایة روانشناختی از تحلیل عاملی تاییدی چندگروهی استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی تاییدی بر پایة نرمافزار AMOS نشان داد که در دو گروه جنسی، نسخة چهار عاملی پرسشنامة سرمایة روانشناختی شامل خودکارآمدی، امید، تابآوری و خوشبینی، پس از ایجاد کواریانس بین باقیماندههای خطا برای برخی زوج مادهها، با دادهها برازش مطلوبی داشت. نتایج تحلیل عاملی تاییدی چندگروهی نیز، تغییرناپذری بینگروهی ساختار عاملی، بارهای عاملی، مقادیر خطا و واریانسها و کواریانسهای بینعاملی پرسشنامة سرمایة روانشناختی را در معلمان زن و مرد نشان داد. مقادیر ضرایب همسانی درونی عاملهای خودکارآمدی، امید، تابآوری و خوشبینی به ترتیب برابر با 87/0، 83/0، 86/0 و 70/0 به دست آمد. نتیجهگیری: در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که نسخة فارسی پرسشنامة سرمایة روانشناختی برای سنجش سازة سرمایة روانشناختی به مثابة یک سازة بسیط، ترکیبی، بهموابسته و دارای کارکردی ضربهگیرانه در مواجهه با تنشگرهای پیرامونی، در بین معلمان زن و مرد، ابزاری روا و پایا است.
|