• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی والدگری مبتنی بر مهارت‌های سازماندهی بر مهارت‌های سازماندهی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با اختلال کم توجهی و بیش فعالی
تعداد صفحات 13
نویسنده عبدالحسین شمسی - امیر قمرانی
مشخصات نشریه فصلنامه توانمندسازی کودکان استثنایی - انجمن علمی کودکان استثنایی ایران سال 11 شماره 2 پیاپی 33
تاریخ انتشار تابستان - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 35-23
زبان فارسی
کلید واژه سازمان‌دهی  اصفهان  اختلال بیش‌ فعالی کم توجهی  آموزش والدین  عملکرد تحصیلی  کم توجهی  کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه  والدگری  کودکان پسر  مهارت سازماندهی  
چکیده هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی والدگری مبتنی بر مهارت‌های سازمان‌دهی بر مهارت‌های سازمان‌دهی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با اختلال کم‌توجهی/ بیش‌فعالی بود. این مطالعه از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون و گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری را کلیه کودکان 10-8 سال با اختلال کم‌توجهی/ بیش‌فعالی تشکیل دادند ‌که در سال 98-1397 در مدارس عادی شهر اصفهان مشغول‌ به‌ تحصیل بودند. در این پژوهش 30 کودک پسر (15 نفر گروه کنترل و 15 نفر گروه آزمایش) بودند که بر اساس نظر روان‌پزشک کودکان و چهارمین ویرایش مقیاس سوانسون- نولان و پلهام (SNAP-IV)، اختلال کم‌توجهی/ بیش‌فعالی تشخیص داده شدند. گروه آزمایش 11 جلسه آموزش والدگری مبتنی بر مهارت‌‌های سازمان‌دهی دریافت کردند. در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری، مقیاس مهارت‌های سازمان‌دهی (COSS-P) و مقیاس درجه‌بندی عملکرد تحصیلی (APRS) بر روی آن‌ها اجرا شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و با استفاده از نرم‌افزار 23 SPSS مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که والدگری مبتنی بر مهارت­های سازمان‌دهی بر مهارت­های سازمان‌دهی و عملکرد تحصیلی در مرحله پس­ آزمون تأثیر معناداری داشته است و این تأثیر در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است ( 05/0 P ≤ ). این مطالعه با آموزش والدگری مبتنی بر مهارت­های سازمان‌دهی به‌عنوان یک مداخله، نتایج امیدوارکننده‌ای بر بهبود مهارت­های سازمان‌دهی و عملکرد تحصیلی کودکان با اختلال کم­ توجهی/ بیش­ فعالی ارائه می‌دهد؛ همچنین نشان می‌دهد که مهارت‌های سازمان‌دهی و عملکرد تحصیلی با والدگری مبتنی بر مهارت­های­ سازمان‌دهی قابل‌ انعطاف هستند.

کد مقاله 39118
تعداد بازدید 245

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397