• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده بر قصد باروری زنان تک فرزند: یک مطالعه کارآزمایی در عرصه
تعداد صفحات 16
نویسنده علی عالمی - معصومه اسمعیل‌زاده - رضا اسماعیلی - محمد مطلبی - علی اکرامی نوقابی - مریم صابری
مشخصات نشریه  افق دانش - دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد - علمی پژوهشی شماره 3
تاریخ انتشار تابستان - 1399
محدوده صفحات 227-212
کلید واژه باروری زنان  فرزندآوری  باروری  گناباد (شهرستان)  قصد باروری  تأثیر آموزش  آموزش  نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده  تک‌ فرزندی  تصمیم به فرزندآوری  زنان دارای همسر  
چکیده اهداف باروری یکی از عناصر مهم رشد و تناسب جمعیت است. با توجه به روند کاهش میزان باروری کل در ایران و رسیدن آن به پایین‌تر از حد جایگزینی، مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر قصد باروری زنان همسردار انجام شد.
مواد و روش ها این مطالعه مداخله‌ای روی صد زن همسردار در سن باروری که تحت پوشش مراکز سلامت جامعه شهر گناباد بودند، انجام شد. آزمودنی‌ها از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای دو‌مرحله‌ای انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه پنجاه نفر) تقسیم شدند. داده‌ها وارد نسخه 20 نرم‌افزار SPSS شدند، با استفاده از آزمون‌های آماری تی مستقل، تی زوجی و کای‌دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها بین ویژگی‌های جمعیت‌شناختی آزمودنی‌ها در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد. همچنین پیش از مداخله، تفاوت معنی‌داری بین میانگین نمره سازه‌های تئوری مذکور بین دو گروه مشاهده نشد. در حالی که پس از مداخله، میانگین نمره نگرش (014/0 = ‌P)، کنترل رفتار درک‌شده (042/0 = ‌P) و قصد رفتاری (005/0 = ‌P) دو گروه با یکدیگر تفاوت معنی‌داری داشت.
نتیجه گیری یافته‌های مطالعه نشان داد مداخله آموزشی بر مبنای تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده می‌تواند بر قصد باروری زنان تک‌فرزند اثرگذار باشد. به‌کارگیری این مدل در برنامه‌های آموزشی مرتبط با سیاست رشد جمعیتی و طراحی مداخلاتی برای تشویق زوجین به فرزندآوری پیشنهاد می‌شود.

کد مقاله 39082
تعداد بازدید 153

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397