• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحلیل تحول تاریخی گفتمان‌های زیبایی و تأثیر آن بر حیات زن ایرانی
تعداد صفحات 20
نویسنده نجمه فانی - محمدحسین اسدی داوودآبادی - علی روشنایی
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهشنامه زنان - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - علمی پژوهشی سال 11 شماره 2 پیاپی 32
تاریخ انتشار تابستان - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 20-1
زبان فارسی
کلید واژه سنت  زن ایرانی  زیبایی  مدرنیسم  قاجار  گفتمان  مشروطیت  تحلیل گفتمان  زن و حیات اجتماعی  تحولات تاریخی  حیات اجتماعی  گفتمان زیبایی  حیات فردی  حیات زن  
چکیده گفتمان زیبایی را می توان شیوه ای تلقی نمود که افراد و گروه ها برای سخن گفتن درباره زیبایی به عنوان نظامی از رمزگان و نشانگان مرتبط با بدن به کار می گیرند. این نظام طی فرایند تاریخی، درون بافت اجتماعی فرهنگی خاصی از طریق اعمال قدرت های موجود اجتماعی شکل می گیرد.
در پژوهش حاضر سعی شده است با برگزیدن نظریه و روش تحلیل گفتمان بر اساس خوانش لاکلا و موفه سیر تحول تاریخی پدیده زیبایی و تاثیرات آن بر حیات فردی و اجتماعی زنان ایرانی مورد کنکاش قرار گیرد. بر این اساس اسناد و داده های تاریخی دوره مشروطه به عنوان مقطع تاریخی عطف، و مقاطع تاریخی پیش از این دوره برای نشان دادن گذر جامعه ایران و مقاطع پس از آن جهت نشان دادن تعمیق و تشدید پدیده زنانگی زیبایی مورد تحلیل قرار گرفته است.
نتایج تحلیل نشان می دهد تحت تاثیر مدرنیسم بر ارزش های زیبایی و ایجاد بی قراری های گفتمانی و نهادی در دوره قاجار و به ویژه مشروطه و به دنبال تعامل با اروپا چرخش گفتمان زیبایی شروع شد. عمیق تر شدن اثرات مدرنیسم در دوره پهلوی به استیلای نسبی گفتمان جدید زیبایی منتهی گردید که آثار آنرا در حیات فردی و اجتماعی زنان می توان در محدوده رویت پذیری اجتماعی زنان، مصرف و سبک زندگی زنانه، ساختار تشکیل خانواده، نقد یا پذیرش حاکمیت مردسالاری، مدیریت بدن و روابط و تعاملات بین دو جنس جستجو نمود.

کد مقاله 38671
تعداد بازدید 157

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397