عنوان | همجنس گرایی، تربیت یا طبیعت؟ مروری بر زمینههای نظری |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | ماهنامه رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 9 شماره 3 پیاپی 48 |
تاریخ انتشار | خرداد - 1399 |
درجه علمی | علمی - ترویجی |
محدوده صفحات | 164-153 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تربیت همجنس گرایی طبیعت سببشناسی همجنسگرایی سببشناسی همجنس گرایان ویژگیهای سرشتی |
چکیده |
همجنس گرایی به کشش جنسی، عاطفی و رمانتیک شخص به همجنس خود گفته می شود. در برخی جوامع این گرایش قانونی و طبیعی و در برخی جرم و اختلال تلقی می شود؛ که می تواند به دید فلسفی و سببشناختی این گرایش مربوط باشد و بر قوانین، سیاست و روانشناسی آن جامعه تأثیرگذار باشد. این مقاله به روش پژوهش مطالعات کتابخانه ای و یادداشت برداری و خواندن اسناد و جمع آوری مطالب علمی در مقالات بین المللی، در زمینه سببشناسی همجنسگرایی و تربیتی یا سرشتی بودن آن در پایگاه های فارسی و انگلیسی زبان از سال های 1970 تا 2020 انجام گرفت. مرور یافته ها نشان داد که عوامل ژنتیکی، آناتومی مغز، هورمونی، محیطی، آموزشی و روانی بر سبب شناسی این گرایش دخیل هستند، اما توافقی بر سر آنها وجود ندارد. چنانچه به نظر میرسد برای هر شخص همجنس گرا علت منحصر به فردی در سببشناسی وجود دارد. دو دیدگاه کلی و متضاد وجود دارد. دیدگاه اول بیان می دارد که این گرایش بیشتر سرشتی است و لذا نباید جلوی گرایش طبیعی فرد را گرفت. دیدگاه دوم اذعان میدارد که این گرایش بیشتر تربیتی است اما اگر سرشتی نیز باشد، فرد باید رفتار جنسی خود را کنترل کند، به این معنا که فرد اختیار دارد که این رفتار را انجام دهد یا ندهد. امید است با شناخت این مباحث، خدمات روانشناختی مفید، حرفه ای و اخلاقی به مراجعان همجنس گرا ارائه شود. |
کد مقاله | 38655 |
تعداد بازدید | 179 |
|