• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان همبستگی سواد سلامت و رضایت جنسی در زنان نابارور مراجعه کننده به مرکز ناباروری بیمارستان الزهرای تبریز
تعداد صفحات 10
نویسنده گلسا پاتراس - فاطمه صفدری - حانیه جعفری - سما رفیعی - آزیتا فتح نژاد کاظمی
مشخصات نشریه  مديريت ارتقاي سلامت شماره 4 پیاپی 44
تاریخ انتشار مرداد و شهریور - 1399
محدوده صفحات 67-58
کلید واژه رضایت جنسی  زنان تبریز  زنان نابارور  ناباروری زنان  سواد سلامتی  ناباروری  تبریز  سطح سواد  
چکیده مقدمه: ناباروری و درمان های مرتبط، با ایجاد فشارهای روانی و جسمی، اثرات منفی بر وضعیت سلامتی دارد. هدف از مطالعه حاضر تعیین همبستگی میزان سواد سلامت و رضایت جنسی در زنان نابارور بود.
روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی همبستگی در سال 1398 در درمانگاه ناباروری بیمارستان الزهرای تبریز انجام گرفت. 390 تن به صورت در دسترس و با در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج وارد مطالعه شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه مشخصات فردی اجتماعی، پرسشنامه سواد سلامت بزرگسالان ایرانیHealth Literacy for Iranian Adults (HELIA) و پرسشنامه رضایت جنسی (Sexual Satisfaction Questionnaire(SSQ جمع آوری گردید. روایی صوری پرسشنامه ها و نسبت روایی محتوا بر اساس جدول لاوشه 62/0 بود که قابل قبول بودند. پایایی پرسشنامه‌ها با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای 30 تن از زنان نابارور مراجعه کننده به مرکز ناباروری به ترتیب برای پرسشنامه سواد سلامت بزرگسالان ایرانی و پرسشنامه رضایت جنسی، 87/0 و 85/0 مشخص شد. به منظور تحلیل داده ها از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 استفاده شد.
یافته ها: میانگین (انحراف معیار) سواد سلامت و رضایت جنسی به ترتیب 68/ 72 ± 3/14 و 23/57 ± 15/10 بود. ارتباط مثبت و معنی داری بین نمره کل میزان سواد سلامت و رضایت جنسی مشاهده شد (001/0 > P).
نتیجه گیری: سواد سلامت همبستگی مثبت با میزان رضایت جنسی در زنان نابارور داشت. توصیه می شود؛ برنامه ها و مداخلات تدوین شده در زنان نابارور در راستای افزایش میزان سواد سلامت صورت گیرد.

کد مقاله 38641
تعداد بازدید 216

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397