• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر واقعیت درمانی بر همدلی همسران جانبازان دچار اختلال استرس پس از سانحه جنگی
تعداد صفحات 7
نویسنده حمید حجتی - کاملیا حبیبی - خلیل علی محمدزاده
مشخصات نشریه فصلنامه علوم مراقبتی نظامی سال 7 شماره 1 پیاپی 23
تاریخ انتشار بهار - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 7-1
زبان فارسی
کلید واژه همدلی  تهران  همسران جانبازان  واقعیت درمانی  جانبازان PTSD  همسران جانبازان اختلال استرس پس از ضربه  استرس پس از سانحه  اختلالات استرسی  واقعیت درمانی گلاسر  سانحه جنگی  اختلال پس از سانحه  اثربخشی واقعیت درمانی  
چکیده مقدمه: همسران جانبازان دچار اختلال استرس پس از سانحه جنگ به دلیل تماس مکرر در طول زندگی با همسران خود دچار مشکلات عاطفی و روحی زیادی می‌شوند که اغلب در زندگی آن‌ها عشق و همدلی مفهومی گنگ دارد.
هدف: با توجه به ماهیت نظریه واقعیت درمانی گلاسر بر بهبود روابط زناشویی این مطالعه با هدف تأثیر واقعیت درمانی بر همدلی همسران جانبازان اختلال استرس پس از سانحه جنگی انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه تجربی با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده بر روی 34 نفر از همسران جانبازان (17 آزمون) و (17 کنترل) در بیمارستان نیایش تهران در سال 1395 انجام شد. در گروه آزمون 8 جلسه 90 تا 120 دقیقه واقعیت درمانی بر اساس نظریه انتخاب گلاسر اجرا شد که اطلاعات در دو گروه قبل و بعد از مداخله توسط پرسشنامه استاندارد همدلی (دیویس) جمع‌آوری شد. سپس توسط آزمون تی زوجی و مستقل آنالیز گردید.
یافته‌ها: میزان همدلی قبل مداخله در گروه واقعیت درمانی 015/01 ± 61/0 و گروه کنترل 13/01 ± 53/52 بود و آزمون تی مستقل اختلاف معنی‌داری را نشان نداد (0/13 = P) ولی میزان همدلی بعد از مداخله در گروه آزمون 9/2 ± 73/47 و گروه کنترل 1/7 ± 59/29 بود و آزموتی تی مستقل اختلاف معنی‌داری را نشان داد (0/003 = P) به طوری که میزان همدلی در گروه آزمون بیشتر از گروه کنترل بود.
بحث و نتیجه‌گیری: نظر به اثربخشی این رویکرد در افزایش همدلی همسران جانبازان پیشنهاد می‌گردد، مسئولین و دست‌اندرکاران نظام بهداشتی و درمانی به خصوص پرستاران با درک نیاز همسران و خانواده‌های جانبازان و برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی و جلسات گروه درمانی مبتنی بر واقعیت درمانی ضمن تقویت روابط زناشویی، موجب بهبود کیفیت زندگی در خانواده همسران جانبازان شوند.
کد کارآزمایی بالینی: IRCTN1R229059

کد مقاله 38639
تعداد بازدید 210

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397