• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان فرایند دستیابی به حفظ و ارتقا سلامت در زنان میانسال: یک مطالعه تئوری زمینه‌ای
تعداد صفحات 9
نویسنده نسرین رضائی - نعیمه سیدفاطمی - مهوش صلصالی
مشخصات نشریه فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت - دانشگاه علوم پزشكی كرمان شماره 1 پیاپی 56
تاریخ انتشار بهار - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 9-1
زبان انگلیسی
کلید واژه سلامت زنان  میانسالان  سلامت  سلامت جسمی  سلامت روانی زنان  میانسالی  سلامت روانی  زنان میانسال  نظریه زمینه‌ای  ارتقاء سلامت  
چکیده مقدمه: میانسالی یکی از دوره های تکاملی است، زنان در این دوره از توانایی هایی برخوردارند که نه تنها می تواند بر حفظ و ارتقا سلامت خود، بلکه بر سلامت سایر افراد در خانواده و اجتماع نیز تاثیرگذار باشند، در حقیقت سلامت زنان میانسال می تواند ضامن سلامت سایر افراد باشد. مطالعات نشان داده است زنان در جهت حفظ و ارتقا سلامت خود ابتکاراتی از خود نشان می دهند که از ویژگی های فرایندی برخوردار است؛ لذا این مطالعه با هدف شناسایی فرایند دستیابی به حفظ و ارتقا سلامت زنان میانسال انجام شد.
روش: این پژوهش کیفی به روش تئوری زمینه ای انجام شد. در این مطالعه، با 20 زن میانسال که به شیوه نمونه گیری هدفمند و نظری انتخاب شده بودند، مصاحبه های نیمه ساختار یافته انجام شد. جمع آوری و تحلیل داده ها از آغاز مطالعه بصورت پیوسته و همزمان با یکدیگر انجام شد. به این ترتیب که در ابتدا مصاحبه های ضبط شده پیاده شدند، سپس بر مبنای نسخه کوربین و استراوس (2008) تحلیل داده ها برای مفاهیم، تحلیل داده ها برای زمینه، تحلیل برای فرایند و ترکیب انجام شد.
یافته ها: نگرانی از تغییر در وضعیت سلامت جسمی و روانی به عنوان دغدغه اصلی زنان میانسال شناسایی شد. فرایند شکل گرفته جهت رفع نگرانی و دستیابی به حفظ و ارتقا سلامت در زنان میانسال به اشکال حفظ توازن/ عدم توازن در سلامت، تطابق موثر/ غیر موثر و حرکت در جهت تغییر شرایط، مورد شناسایی قرار گرفت.
نتیجه گیری: اشکال سه گانه فرایند مورد شناسایی، رفتارهای مبتنی بر سلامت زنان را هدایت می نمود. در واقع این سه شکل فرایند، جدای از هم نیستند بلکه به طور موازی و یا حتی تنیده شده در هم، و با سرعت های متفاوت، رفتارهای مبتنی بر سلامت زنان را در جهت حفظ و ارتقا سلامت هدایت می نمایند. شناخت فرایند چگونگی شکل گیری رفتارهای سلامت زنان در دوره میانسالی می تواند پرستاران سلامت جامعه را راهنمایی کند تا بدانند چه رفتارهایی، در طی چه فرایندهایی و متاثر از چه عواملی می تواند در دستیابی زنان به سطوح مختلف سلامت آنان را یاری نماید و چگونه زنان می توانند سلامت خود را در ابعاد مختلف حفظ و ارتقا دهند.

کد مقاله 38622
تعداد بازدید 165

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397