• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی علل خشونت خانگی در زنان باردار مراجعه کننده به اورژانس مصدومین مشهد
تعداد صفحات 7
نویسنده مجید صدرزاده - محمد موسوی - بهرنگ رضوانی کاخکی - شقایق رحمانی - کوثر دلدار - سارا همتی عالی
مشخصات نشریه ماهنامه زنان مامایی و نازایی ایران شماره 3
تاریخ انتشار خرداد - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 32-26
زبان فارسی
کلید واژه خشونت خانگی  خشونت خانگی علیه زنان  عوامل خشونت علیه زنان  زنان باردار  خشونت فیزیکی  مشهد  همسرآزاری در دوران بارداری  مادر باردار  عوامل مؤثر بر خشونت خانگی  زنان مشهد  تروما  علل خشونت  
چکیده مقدمه: خشونت علیه زنان پدیده­ ای جهانی است و با توجه به ویژگی­ های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هر محل و مکان متفاوت می­ باشد. خشونت خانگی، شایع‌ترین نوع خشونت علیه زنان می‌باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی خشونت خانگی فیزیکی و شایع‌ترین عوامل دخیل در ایجاد آن انجام شد.
روش‌ کار: این مطالعه مورد شاهدی در فاصله سال‌های 98-۱۳۹۵ بر روی ۲۳ زن باردار مراجعه کننده به اورژانس سوانح بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد و امام رضا (ع) مشهد با شکایت ترومای ناشی از خشونت خانگی و ۲۳ بیمار باردار دیگر به علت تروما ناشی از سایر علل انجام شد. جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از چک‌لیست پژوهشگر ساخته شامل سه قسمت (اطلاعات دموگرافیک، خشونت اعمال شده و عوامل دخیل در اعمال خشونت) انجام شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS (نسخه ۱۶) و آزمون‌های کای دو، تست فیشر دقیق، تی دانشجویی و یا من‌ویتنی انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنادار در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: در طی سال‌های 98-1395، ۲۳ زن باردار به‌ علت خشونت خانگی به اورژانس دو بیمارستان ارجاعی سطح سه مشهد مراجعه نمودند. بر اساس آنالیز رگرسیونی، مهم‌ترین علل بروز خشونت خانگی از نظر زنان باردار بیکاری و مشکلات اقتصادی همسر، سابقه بستری قبلی به‌علت خشونت خانگی و اعتیاد همسران بود. ۱۶ بیمار (6/34%) با رضایت شخصی بیمارستان را ترک نمودند و ۳۰ بیمار (2/65%) دوره بستری را طی کردند. تعداد موارد رضایت شخصی به‌طور معناداری در بیماران آسیب‌دیده از خشونت خانگی بیشتر از سایر تروماها بود (001/0 = p).
نتیجه‌گیری: از مهم‌ترین علل زمینه‌ساز خشونت­ های خانگی در مطالعه حاضر می­ توان سابقه خشونت در فرد یا خانواده و نیز بیکاری و مشکلات اقتصادی را نام برد.

کد مقاله 38490
تعداد بازدید 203

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397