• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی زیست جنسی زوج‌های جوان در دوران عقد در مراجعه کنندگان به مرکز مشاوره قبل از ازدواج شهر کرمان در سال 1396
تعداد صفحات 8
نویسنده فاطمه نیکی رشیدی - زهره قرشی - شایسته اسماعیل‌زاده
مشخصات نشریه ماهنامه پرستاری و مامایی - دانشگاه علوم پزشکی ارومیه شماره 1 پیاپی 126
تاریخ انتشار فروردين - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 37-30
زبان فارسی
کلید واژه کرمان  زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره  زوجین جوان  روابط جنسی زوجین  مشاوره پیش از ازدواج  تعاملات جنسی  دوران عقد  مشکلات دوران عقد  زیست جنسی  
چکیده پیش‌ زمینه و هدف: زندگی در دوران عقد در طی سال‌های گذشته رواج بیشتری در بین زوجین جوان پیدا کرده است حال‌ آنکه به مشکلات زوجین در این دوران توجه کمتری شده است. این مقاله به تعیین چگونگی زیست جنسی زوج‌های جوان در دوران عقد در مراجعه‌کنندگان به مرکز مشاوره قبل از ازدواج شهر کرمان در سال 1396 پرداخته است.
مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی مقطعی دومرحله‌ای بر روی 712 مورد زوجین مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره قبل از ازدواج شهر کرمان از مردادماه لغایت اسفندماه 1396 با شیوه نمونه‌گیری در دسترس انجام شد. در مرحله اول مطالعه اطلاعات دموگرافیک و تماس زوجین هنگام مراجعه جهت شرکت در کلاس‌های مشاوره قبل از ازدواج تکمیل شد. حداقل دو ماه پس از ازدواج در مرحله دوم، اطلاعات مربوط به زیست جنسی زوجین از طریق مصاحبه تلفنی با خانم‌ها توسط پژوهشگر اخذ و در چک‌ لیست پژوهشگر ساخته وارد گردید. داده‌ها به نرم‌افزار SPSS نسخه 16 واردشده و به کمک آمار توصیفی تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: از کل نمونه‌های پژوهش 31.8 درصد زوجینی که در دوران عقد ماندند در 87 درصد موارد با هم خوابیدن را تجربه کردند حال‌ آنکه 45 درصد خانم‌ها اصرار داشتند که بکارت خود را در دوران عقد حفظ کنند. این گروه انواع مختلفی از تعاملات جنسی شامل مقاربت دهانی و مقعدی را جایگزین کرده بودند.
نتیجه‌گیری: تناقض و دوگانگی مربوط به مجاز بودن روابط نزدیک و طولانی‌ مدت از یک‌ طرف و ممنوع بودن رابطه واژینال از طرف دیگر زوجین را در معرض آسیب‌های روانی، مشکلات بین فردی و حتی حاملگی ناخواسته قرار می‌دهد و نیازمند توجه بیشتر است.

کد مقاله 38486
تعداد بازدید 149

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397