• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی ارتباط شادمانی با استرس ادراک شده مادر در هنگام لیبر و اندوه پس از زایمان
تعداد صفحات 7
نویسنده مریم قربان‌زاده - آزاده سارانی - گیسو شهرکی - سپیده غلامی - فاطمه نسیمی
مشخصات نشریه فصلنامه دانشگاه علوم پزشكي خراسان شمالي شماره 4
تاریخ انتشار زمستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 27-21
زبان فارسی
کلید واژه استرس  شادکامی  زنان باردار  افسردگی پس از زایمان  زایمان  زاهدان (شهرستان)  لیبر  مادر باردار  بعد از زایمان  اندوه بعد از زایمان  استرس ادراک شده   استرس مادران  استرس زنان  شادی زنان  
چکیده مقدمه: زایمان رویدادی استرس زا و اندوه پس از آن شایع ترین اختلال خلقی پس از زایمان است که شادمانی یکی از مهمترین عوامل در مقابله با استرس و افسردگی می باشد. در همین راستا، مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط شادمانی با استرس ادراک شده مادر در هنگام لیبر و اندوه پس از زایمان انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی همبستگی در سال 1396 بر روی 60 زن باردار مراجعه کننده به بخش زایمان بیمارستان تأمین اجتماعی شهر زاهدان انجام شد. در بدو مراجعه پرسشنامه شادمانی آکسفورد، پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن هنگام زایمان و سپس در روز سوم و دهم پس از زایمان، پرسشنامه افسردگی بک تکمیل گردید. داده ها با نرم افزار SPSS و آزمون های آماری ضریب همبستگی و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین شادمانی با استرس ادراک شده مادر هنگام زایمان ( 88 = - / r ، 0001 / 0 < P ) رابطه خطی معکوس و معناداری وجود دارد و بین بعد شادمانی با غم و اندوه پس از زایمان در روز سوم ( 92 / 0 = - r ، 0001 / 0 < P ) و روز دهم پس از زایمان ( 90 / 0 - = r ، 0001 / 0 < P ) نیز رابطه خطی معکوس و معنی داری وجود دارد.
نتیجه گیری: بین شادمانی با استرس ادراک شده هنگام لیبر و اندوه پس از زایمان ارتباط وجود دارد. هر چه میزان شادمانی زنان باردار افزایش یابد، استرس کمتری در زمان لیبر درک کرده و کمتر دچار اختلالات خلقی و افسردگی پس از زایمان خواهند شد. لذا فراهم کردن زمینه شادی برای زنان می تواند سبب ارتقاء روان آنها در زمان زایمان و پس از آن گردد.

کد مقاله 38470
تعداد بازدید 176

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397