• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر کیفیت زندگی بر تاب‌آوری زنان مبتلا به اختلال مصرف مواد افیونی
تعداد صفحات 7
نویسنده زهرا محدث حکاک - محمدجواد اصغری ابراهیم آباد - حمیدرضا آقامحمدیان شعرباف - حمیدرضا محدث حکاک
مشخصات نشریه فصلنامه دانشگاه علوم پزشكي خراسان شمالي شماره 4
تاریخ انتشار زمستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 84-78
زبان فارسی
کلید واژه اعتیاد زنان  معتاد  مواد مخدر  گروه درمانی  کیفیت زندگی درمانی  کیفیت زندگی  مصرف کنندگان مواد مخدر  تاب‌آوری  سوء مصرف مواد   تاب‌آوری زنان  
چکیده مقدمه: امروزه مصرف مواد و مشکلات ناشی از آن یکی از معضلات جهانی است که علاوه بر مردان، زنان نیز درگیر آن شده اند، نبود ویژگی تاب آوری می تواند احتمال مصرف را در موقعیت های پر استرس زندگی بالا ببرد. از طرفی کیفیت زندگی و تاب آوری رابطه مثبت و معنادار دارند؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر کیفیت زندگی بر تاب آوری زنان دارای اختلال مصرف مواد افیونی است.
روش کار: پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل است، 26 نفر از زنان مبتلا به اختلال مصرف مواد به شیوه نمونه گیری در دسترس هدفمند انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابتدا برای هر دو گروه، پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون، اجرا شد، سپس 10 جلسه گروه درمانی مبتنی بر کیفیت زندگی برای گروه آزمایش، برگزار شده و گروه کنترل به همین تعداد، درمان های روتین مرکز را دریافت نمودند، نهایتاً، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. در طول اجرا 4 نفر از پژوهش خارج شده و نتایج حاصل از 22 نفر با نرم افزار آماری SPSS 16 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: میانگین سنی آزمودنی های پژوهش 32 / 29 با انحراف استاندارد 70 / 3 است. همچنین بیشتر افراد پژوهش متأهل ( 5/ 54)% و دارای تحصیلات بین سیکل تا لیسانس بودند. آزمون t مستقل، در سطح معنی داری 05/0 نشان داد تاب آوری گروه آزمایش به طور معناداری از گروه کنترل، بالاتر بود. این در حالی است که تفاوت معناداری بین نمرات تاب آوری آنها در پیش آزمون وجود نداشت.
نتیجه گیری: گروه درمانی مبتنی بر کیفیت زندگی سبب افزایش تاب آوری زنان دارای اختلال مصرف مواد می شود. افراد معتاد هنگام تجربه عوامل استرس زا، مستعد مصرف مواد می شوند، افزایش تاب آوری در این افراد میتواند توانایی مقاومت دربرابر استرس را بالا برده و احتمال لغزش را کاهش دهد.

کد مقاله 38469
تعداد بازدید 170

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397