عنوان | واکاوی محدودیتهای مشارکت والدین در مدارس متوسطه: مطالعهای با رویکرد پدیدارشناسانه |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه نظريه و عمل در برنامه درسي - انجمن مطالعات برنامه درسي - دانشگاه خوارزمي سال 7 پیاپی 14 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 96-71 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | موانع مشارکت موانع پدیدارشناسی تهران محدودیت مدارس متوسطه مشارکت والدین مشارکت والدین در فعالیتهای مدرسه مشارکت والدین در مدرسه منطقه 6 تهران عوامل مرتبط با مدرسه عوامل مرتبط با والدین عوامل مرتبط با نوجوانان |
چکیده |
چکیده: تقویت فرهنگ مشارکت والدین در فرایندهای مدیریتی و تربیتی مدارس، از نشانههای نظام آموزشی کارآمد به شمار میرود. پژوهش حاضر با هدف واکاوی محدودیتهای مشارکت والدین در مدارس متوسطه انجام گرفته است. دادهها با استفاده از فن مصاحبه نیمهساختارمند با 18 نفر از والدین، مدیران، معلمان و دانشآموزان در سطح 3 مدرسه از منطقه 6 تهران گردآوری شده و بر اساس راهبرد کُلایزی تحلیل و مقوله بندی شده است. راهبردهای اعتباربخشی به داده ها با استفاده از روش های ممیزی بیرونی، چند سویه سازی، بازبینی اعضاء و درگیری طولانی مدت پژوهشگر در جریان مصاحبه انجام شده است. بر اساس نتایج این پژوهش، محدودیتهای مشارکت والدین/ مدرسه را میتوان در 3 مقوله کلی شامل عوامل مرتبط با مدرسه، عوامل مرتبط با والدین و عوامل مرتبط با نوجوانان معرفی نمود. |
کد مقاله | 38465 |
تعداد بازدید | 233 |
|