عنوان | ادراک اولیاء و مدیران از مشارکت والدین در امور مدرسه (مطالعهای پدیدارشناسانه) |
تعداد صفحات | 38 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه نظريه و عمل در برنامه درسي - انجمن مطالعات برنامه درسي - دانشگاه خوارزمي سال 7 پیاپی 14 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 356-319 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اولیا انجمن اولیاء و مربیان پدیدارشناسی همدان ارتباط اولیاء و مربیان مشارکت والدین فعالیت مدرسه مشارکت والدین در فعالیتهای مدرسه اولیای مدرسه تجارب والدین مدیران مدارس مشارکت والدین در مدرسه دیدگاههای والدین دیدگاه مدیران |
چکیده |
پژوهش حاضر به مطالعه، درک و تبیین تجربیات اولیاء دانش آموزان و مدیران مدارس از مشارکت والدین در امور مدرسه ای فرزندان پرداخته است. این پژوهش با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی انجام شده است. به این منظور 8 مدیر و 6 ولی دانش آموز از مدارس ناحیه 1 و 2 شهر همدان به شیوه هدفمند انتخاب و داده ها به روش مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری شدند. داده های گردآوری شده به روش استرابرت و کارپنتر (2003) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان میدهد که در هر دو گروه تعریف یکسانی از مشارکت وجود ندارد و افراد به وجوه مشارکت اشاره می کنند. در مورد ساختار، مدیران به انجمن اولیاء و مربیان به عنوان نهاد رسمی متکی هستند و والدین به ارتباط شخصی با عوامل مدرسه توجه دارند. زمینه های مشارکت در مدارس متنوع است و عواملی از قبیل انگیزه و بنیه والدین، تعامل مثبت مدیران و وجود فرهنگ مشارکتی در سازمان مدرسه می تواند آن را تقویت کند. |
کد مقاله | 38464 |
تعداد بازدید | 219 |
|