• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی هنر درمانی بیانگر گروهی بر مشکلات درونی‌سازی شده و نیمرخ هیجانی کارکردی کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست
تعداد صفحات 10
نویسنده نفیسه عیدگاهیان - شهربانو عالی - محسن اصغری نکاح - بهناز شیدعنبرانی
مشخصات نشریه ماهنامه رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 9 شماره 3 پیاپی 48
تاریخ انتشار خرداد - 1399
درجه علمی علمی - ترویجی
محدوده صفحات 32-23
زبان فارسی
کلید واژه بی‌سرپرست  کودکان بی‌سرپرست  مشهد  بدسرپرست  مشکل درونی‌سازی‌شده  هنر درمانی  پسران بدسرپرست  پسران بی‌سرپرست  هنردرمانی گروهی بیانگر  نیمرخ هیجانی کارکردی  کودک بدسرپرست  
چکیده هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثربخشی هنردرمانی گروهی بیانگر بر مشکلات درونی‌سازی‌شده و نیمرخ هیجانی- کارکردی کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست بود. طرح این پژوهش از نوع شبه­ آزمایشی به صورت پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل و مداخله‌نما بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه پسران بی‌سرپرست و بدسرپرست 3 تا 5 ساله ساکن در یکی از مراکز وابسته به گلستان­علی شهر مشهد بود. بدین منظور از این جامعه تعداد 30 پسر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی و برابر در سه گروه مداخله، گروه مداخله‌نما و گروه کنترل جایگزین شدند (هر گروه 10 نفر). گروه آزمایش، مداخله‌ هنردرمانی گروهی را در طی یازده جلسه‌ 90 دقیقه‌ای دریافت کردند، درحالی‌که گروه مداخله‌نما در یازده جلسه کلاس 90 دقیقه‌ای آموزش کار با کامپیوتر شرکت کردند. گروه کنترل نیز مداخله‌ای را دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کواریانس چند­­­متغیره استفاده ­شد. ابزارهای تحقیق حاضر شامل پرسشنامه نیمرخ هیجانی کارکردی گرینسپن و پرسش‌نامه فهرست رفتاری کودکان (CBCL) بود. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره بر روی نمرات پیش ­آزمون و پس ­آزمون نشان‌داد که در متغیر نیمرخ هیجانی- کارکردی (05/0 > P) و متغیر مشکلات درونی‌سازی‌شده (05/0 > P) بین گروه مداخله و دو گروه دیگر تفاوت معناداری وجود دارد. بدین­ صورت که میانگین نمرات نیمرخ هیجانی کارکردی در گروه مداخله پس از دریافت درمان نسبت به گروه کنترل به صورت معناداری افزایش و نمرات مشکلات درونی‌سازی‌شده در مقایسه با گروه کنترل به صورت معناداری کاهش یافت. همچنین میزان بهبود در نمرات نیمرخ هیجانی کارکردی و مشکلات درون‌سازی‌شده گروه مداخله بیشتر از گروه مداخله‌نما (آموزش کامپیوتر) بود. با توجه به نتایج، می‌توان روش هنردرمانی گروهی بیانگر را به‌عنوان درمان مناسبی برای بهبود مشکلات درون‌سازی‌شده و نیمرخ هیجانی کارکردی این کودکان در نظر گرفت.

کد مقاله 38384
تعداد بازدید 159

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397