عنوان
|
اثربخشی هنر درمانی بیانگر گروهی بر مشکلات درونیسازی شده و نیمرخ هیجانی کارکردی کودکان بیسرپرست و بدسرپرست |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
نفیسه عیدگاهیان - شهربانو عالی - محسن اصغری نکاح - بهناز شیدعنبرانی |
مشخصات نشریه
|
ماهنامه رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 9 شماره 3 پیاپی 48 |
تاریخ انتشار
|
خرداد - 1399 |
درجه علمی
|
علمی - ترویجی |
محدوده صفحات
|
32-23 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
بیسرپرست کودکان بیسرپرست مشهد بدسرپرست مشکل درونیسازیشده هنر درمانی پسران بدسرپرست پسران بیسرپرست هنردرمانی گروهی بیانگر نیمرخ هیجانی کارکردی کودک بدسرپرست
|
چکیده
|
هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثربخشی هنردرمانی گروهی بیانگر بر مشکلات درونیسازیشده و نیمرخ هیجانی- کارکردی کودکان بیسرپرست و بد سرپرست بود. طرح این پژوهش از نوع شبه آزمایشی به صورت پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و مداخلهنما بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه پسران بیسرپرست و بدسرپرست 3 تا 5 ساله ساکن در یکی از مراکز وابسته به گلستانعلی شهر مشهد بود. بدین منظور از این جامعه تعداد 30 پسر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی و برابر در سه گروه مداخله، گروه مداخلهنما و گروه کنترل جایگزین شدند (هر گروه 10 نفر). گروه آزمایش، مداخله هنردرمانی گروهی را در طی یازده جلسه 90 دقیقهای دریافت کردند، درحالیکه گروه مداخلهنما در یازده جلسه کلاس 90 دقیقهای آموزش کار با کامپیوتر شرکت کردند. گروه کنترل نیز مداخلهای را دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس چندمتغیره استفاده شد. ابزارهای تحقیق حاضر شامل پرسشنامه نیمرخ هیجانی کارکردی گرینسپن و پرسشنامه فهرست رفتاری کودکان (CBCL) بود. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره بر روی نمرات پیش آزمون و پس آزمون نشانداد که در متغیر نیمرخ هیجانی- کارکردی (05/0 > P) و متغیر مشکلات درونیسازیشده (05/0 > P) بین گروه مداخله و دو گروه دیگر تفاوت معناداری وجود دارد. بدین صورت که میانگین نمرات نیمرخ هیجانی کارکردی در گروه مداخله پس از دریافت درمان نسبت به گروه کنترل به صورت معناداری افزایش و نمرات مشکلات درونیسازیشده در مقایسه با گروه کنترل به صورت معناداری کاهش یافت. همچنین میزان بهبود در نمرات نیمرخ هیجانی کارکردی و مشکلات درونسازیشده گروه مداخله بیشتر از گروه مداخلهنما (آموزش کامپیوتر) بود. با توجه به نتایج، میتوان روش هنردرمانی گروهی بیانگر را بهعنوان درمان مناسبی برای بهبود مشکلات درونسازیشده و نیمرخ هیجانی کارکردی این کودکان در نظر گرفت.
|