• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه رضایت‌مندی زناشویی، سبک‌های دلبستگی، و سبک‌های والدگری والدین کودکان با و بدون مشکلات ناخن جویدن
تعداد صفحات 13
نویسنده فاطمه غلامی - احمد غنی‌زاده - غلامرضا ده بزرگی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 1 پیاپی 22
تاریخ انتشار بهار - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 180-168
زبان فارسی
کلید واژه رضایت زناشویی  سبک والدگری  کودکان دبستانی  شیراز  سبک‌های دلبستگی  دانش‌آموزان دبستانی  رضایت زناشویی والدین  کودکان پیش دبستانی  سبک دلبستگی مادران  دلبستگی پدری  دلبستگی مادری  دلبستگی والدینی  والدگری  سبک‌‌های والدینی  سبک والدینی مادر  والدگری پدر  والدگری مادران  سبک والدینی پدر  مادران کودک پیش دبستانی  ناخن جویدن  
چکیده زمینه و هدف: ناخن­ جویدن رفتاری شایع در کودکان است که می­ تواند با برخی از عوامل محیطی مانند مشکلات والدین و یا سبک­ های والدگری در ارتباط باشد. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه رضایت­مندی زناشویی، سبک ­های والدگری، و سبک ­های دلبستگی والدین کودکان با و بدون مشکلات ناخن ­جویدن بود.
روش: طرح پژوهش حاضر، توصیفی از نوع تحلیل مقطعی است که جامعه آماری آن شامل تمامی والدین دانش ­آموزان پیش­ دبستانی و دبستانی با و بدون رفتار ناخن­ جویدن شهر شیراز در سال 1393 بودند. حجم نمونه شامل 284 نفر از والدین جامعه آماری مذکور بودند که با روش نمونه ­گیری خوشه ­ای انتخاب شدند. در مرحله بعد از آنها درخواست شد تا پرسشنامه­ های رضایت­مندی زناشویی انریچ (اولسون، 1989)، سبک­ های والدگری بامریند (1972)، و مقیاس تجدید نظر­شده دلبستگی بزرگسالان (کولینز ­و­ رید، 1996) را تکمیل کنند. در پایان بعد از جمع ­آوری پرسشنامه­ های اجرا شده، داده­ ها به وسیله نسخه 24 نرم­ افزار SPSS و با استفاده از آزمون تی و تحلیل واریانس چندمتغیری، وارسی و تحلیل شدند.
یافته ­ها: یافته­­ ها نشان داد بین مادران دو گروه کودکان با و بدون رفتارهای ناخن­ جویدن، تفاوت معناداری در سبک ­های والدگری، سبک­ های دلبستگی، و رضایتمندی زناشویی وجود ندارد و این تفاوت در بین پدران دو گروه نیز یافت نشد (0/05 P > ).
نتیجه­ گیری: بر اساس یافته­ های این پژوهش به نظر می­ رسد که رفتارهای ناخن جویدن به طور مستقیم، غیرمستقیم، و یا واسطه ­ای تحت تأثیر متغیرهای دیگری هستند که پیشنهاد می ­شود در مطالعات آینده به آنها پرداخته شود.

کد مقاله 38376
تعداد بازدید 200

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397